Brak oznak strukturalnych zmian w najbliższym czasie w drugiej największej gospodarce świata - tak 60-punktowy dokument wydany po zakończonym właśnie plenum Komunistycznej Partii Chin oceniają eksperci, cytowani przez agencję Reutera. Sesja plenarna głównej partii Państwa Środka odbyła się w dniach 15-18 lipca, a dziś chińska państwowa telewizja opublikowała na swojej stronie internetowej rezolucję z plenum. Zawiera ona - wraz z opisem - wszystkie 60 punktów, które mają wyznaczyć rozwój Państwa Środka na najbliższe lata.
Organizowany co 5 lat zjazd Komunistycznej Partii Chin (KPC) odbył się w dniach 15-18 lipca. Początkowo miał zostać zorganizowany pod koniec 2023 roku, ale przełożono go.
W niedzielę portal internetowy chińskiej państwowej telewizji CGTN opublikował 45-stronicową rezolucję z plenum, w której znajduje się 60-punktowy plan rozwoju Chin w najbliższych latach.
Zdaniem, cytowanych przez agencję Reutera, analityków, w dokumencie tym nie ma żadnych oznak, aby wkrótce miała nastąpić strukturalna zmiana w Chinach.
Reuters podał, że plenum ponownie potwierdziło dążenie Chin do "nowych sił produkcyjnych" - terminu, który Xi Jinping ukuł w zeszłym roku, a który zakłada badania naukowe i technologiczne modernizacje rozległego kompleksu przemysłowego kraju.
Jako strategiczne branże wymieniono "technologie informacyjne nowej generacji, sztuczną inteligencję, lotnictwo i kosmonautykę, nowe źródła energii, nowe materiały, zaawansowane urządzenia, biomedycynę i technologię kwantową".
Agencja Reutera, powołując się na opinie analityków, informuje, że jednym z obszarów, w którym można spodziewać się wkrótce nowych działań, są finanse samorządów lokalnych. Ma to związek z zadłużeniem gmin przekraczającym 13 bilionów dolarów, co stanowi zagrożenie dla instytucji finansowych i wzrostu gospodarczego.
Reuters przypomina, powołując się na dane z ministerstwa finansów Chin, że w 2023 roku dochody fiskalne samorządów lokalnych stanowiły 54 proc. całości dochodów kraju, podczas gdy ich wydatki stanowiły 86 proc.
Lokalne administracje będą mogły stopniowo zatrzymywać więcej z podatku konsumpcyjnego, który obecnie w całości przekazywany jest rządowi centralnemu i stanowi prawie jedną dziesiątą wszystkich dochodów.
Najpilniejszą rzeczą jest rozszerzenie źródeł podatkowych dla samorządów lokalnych - powiedział Zhaopeng Xing, starszy strateg ds. Chin w ANZ (jest to międzynarodowa firma świadcząca usługi bankowe i finansowe z siedzibą w Melbourne). Obecna sytuacja fiskalna jest zdecydowanie niekorzystna - dodał.
W punkcie trzecim rezolucji KPC, zatytułowanym "ogólne cele" mowa jest o tym, że Państwo Środka chce "przyspieszyć zieloną transformację we wszystkich obszarach rozwoju gospodarczego i społecznego oraz poprawimy system zarządzania środowiskiem".
"Będziemy priorytetowo traktować ochronę ekologiczną, oszczędzać zasoby i wykorzystywać je efektywnie, a także dążyć do zielonego i niskoemisyjnego rozwoju, mając na celu promowanie harmonii między ludzkością a naturą" - czytamy w dokumencie.
W dokumencie nie padają słowa: Stany Zjednoczone, Ameryka, USA, Rosja, Polska, Ukraina, Europa.
Słowo "Tajwan" pada dwa razy. Najpierw, w 27. punkcie, gdy mowa jest o Chiny chcą "usprawniać odpowiednie instytucje i polityki, aby promować wymianę gospodarczą i kulturalną oraz współpracę przez Cieśninę Tajwańską, a także rozwijać zintegrowany rozwój po obu stronach cieśniny".
Po raz drugi mowa o tym w punkcie 32: "Udoskonalimy mechanizmy współpracy związane z Hongkongiem, Makau, Tajwanem i sprawami chińskiej diaspory".
Oto wszystkie 60 punktów zawartych w rezolucji Komunistycznej Partii Chin:
- 1. Znaczenie i konieczność;
- 2. Filozofia przewodnia;
- 3. Ogólne cele;
- 4. Zasady przewodnie;
- 5. Podtrzymywanie i wypełnianie zobowiązań wobec sektora publicznego i niepublicznego;
- 6. Budowanie zjednoczonego rynku krajowego;
- 7. Udoskonalanie systemów wspierających gospodarkę rynkową;
- 8. Ulepszanie instytucji i mechanizmów wspierających nowe jakościowe siły produkcyjne zgodnie z warunkami lokalnymi;
- 9. Ulepszanie systemów promujących pełną integrację między gospodarką realną a cyfrową;
- 10. Udoskonalanie instytucji i mechanizmów rozwoju sektora usług;
- 11. Ulepszanie instytucji i mechanizmów modernizacji infrastruktury;
- 12. Ulepszanie systemów zwiększających odporność i bezpieczeństwo łańcuchów przemysłowych i dostaw;
- 13. Pogłębianie kompleksowej reformy edukacji;
- 14. Pogłębianie strukturalnej reformy naukowej i technologicznej;
- 15. Pogłębianie reform instytucjonalnych w zakresie rozwoju talentów;
- 16. Ulepszanie krajowego systemu planowania strategicznego i mechanizmów koordynacji polityki;
- 17. Pogłębianie reformy systemu fiskalnego i podatkowego;
- 18. Pogłębianie reformy systemu finansowego;
- 19. Ulepszanie mechanizmów wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju regionalnego;
- 20. Ulepszanie instytucji i mechanizmów wspierających nową urbanizację;
- 21. Konsolidacja i ulepszanie podstawowego systemu operacyjnego na obszarach wiejskich;
- 22. Ulepszanie systemów wspierających rolnictwo, korzyści dla rolników i rozwój obszarów wiejskich;
- 23. Pogłębianie reformy systemu gruntowego;
- 24. Stopniowe rozszerzanie instytucjonalnego otwarcia;
- 25. Pogłębianie strukturalnej reformy handlu zagranicznego;
- 26. Dalsza reforma systemów zarządzania inwestycjami przychodzącymi i wychodzącymi;
- 27. Optymalizacja układu regionalnego otwarcia (ang. regional opening up);
- 28. Ulepszanie mechanizmów wysokiej jakości współpracy w ramach Inicjatywy Pasa i Szlaku;
- 29. Wzmacnianie instytucji, przez które ludzie rządzą krajem;
- 30. Ulepszanie mechanizmów demokracji konsultacyjnej;
- 31. Wzmacnianie demokracji na poziomie podstawowym;
- 32. Budowanie szerokiego frontu jedności;
- 33. Pogłębianie reform w zakresie ustawodawstwa;
- 34. Promowanie administracji rządowej opartej na prawie;
- 35. Ulepszanie instytucji i mechanizmów bezstronnego egzekwowania prawa i administracji sprawiedliwości;
- 36. Ulepszanie mechanizmów budowania społeczeństwa opartego na prawie;
- 37. Wzmacnianie rządów prawa w sprawach międzynarodowych;
- 38. Ulepszanie systemu odpowiedzialności za pracę ideologiczną;
- 39. Udoskonalanie mechanizmów dostarczania usług i produktów kulturalnych;
- 40. Ulepszanie systemu kompleksowego zarządzania cyberprzestrzenią;
- 41. Ustanowienie bardziej efektywnego systemu komunikacji międzynarodowej;
- 42. Ulepszanie systemu dystrybucji dochodów;
- 43. Ulepszanie polityki priorytetowej w zakresie zatrudnienia;
- 44. Ulepszanie systemu zabezpieczenia społecznego;
- 45. Dalsza reforma systemów medycznych i opieki zdrowotnej;
- 46. Ulepszanie systemów wspierających rozwój populacji i świadczenie związanych z tym usług;
- 47. Ulepszanie podstawowych systemów ochrony ekologicznej;
- 48. Ulepszanie systemów zarządzania środowiskiem;
- 49. Ulepszanie mechanizmów rozwoju zielonego i niskoemisyjnego;
- 50. Ulepszanie systemu bezpieczeństwa narodowego;
- 51. Ulepszanie mechanizmów zarządzania bezpieczeństwem publicznym;
- 52. Ulepszanie systemu zarządzania społecznego;
- 53. Ulepszanie mechanizmów zapewniających bezpieczeństwo narodowe w sprawach międzynarodowych;
- 54. Ulepszanie instytucji i mechanizmów prowadzenia i zarządzania siłami zbrojnymi;
- 55. Pogłębianie reform systemów operacji wspólnych;
- 56. Pogłębianie reform wojskowo-cywilnych;
- 57. Podtrzymywanie scentralizowanego, zjednoczonego przywództwa Komitetu Centralnego partii nad dążeniem do dalszego pogłębiania reformy kompleksowej;
- 58. Pogłębianie reform instytucjonalnych związanych z budową partii;
- 59. Intensyfikacja działań na rzecz poprawy postępowania, budowania integralności i zwalczania korupcji;
- 60. Zapewnienie realizacji reform z nieustającą wytrwałością.