Brak oznak strukturalnych zmian w najbliższym czasie w drugiej największej gospodarce świata - tak 60-punktowy dokument wydany po zakończonym właśnie plenum Komunistycznej Partii Chin oceniają eksperci, cytowani przez agencję Reutera. Sesja plenarna głównej partii Państwa Środka odbyła się w dniach 15-18 lipca, a dziś chińska państwowa telewizja opublikowała na swojej stronie internetowej rezolucję z plenum. Zawiera ona - wraz z opisem - wszystkie 60 punktów, które mają wyznaczyć rozwój Państwa Środka na najbliższe lata.

Organizowany co 5 lat zjazd Komunistycznej Partii Chin (KPC) odbył się w dniach 15-18 lipca. Początkowo miał zostać zorganizowany pod koniec 2023 roku, ale przełożono go.

W niedzielę portal internetowy chińskiej państwowej telewizji CGTN opublikował 45-stronicową rezolucję z plenum, w której znajduje się 60-punktowy plan rozwoju Chin w najbliższych latach.

Strategiczne branże

Zdaniem, cytowanych przez agencję Reutera, analityków, w dokumencie tym nie ma żadnych oznak, aby wkrótce miała nastąpić strukturalna zmiana w Chinach.

Reuters podał, że plenum ponownie potwierdziło dążenie Chin do "nowych sił produkcyjnych" - terminu, który Xi Jinping ukuł w zeszłym roku, a który zakłada badania naukowe i technologiczne modernizacje rozległego kompleksu przemysłowego kraju.

Jako strategiczne branże wymieniono "technologie informacyjne nowej generacji, sztuczną inteligencję, lotnictwo i kosmonautykę, nowe źródła energii, nowe materiały, zaawansowane urządzenia, biomedycynę i technologię kwantową". 

Zmiany dla samorządów lokalnych w Chinach

Agencja Reutera, powołując się na opinie analityków, informuje, że jednym z obszarów, w którym można spodziewać się wkrótce nowych działań, są finanse samorządów lokalnych. Ma to związek z zadłużeniem gmin przekraczającym 13 bilionów dolarów, co stanowi zagrożenie dla instytucji finansowych i wzrostu gospodarczego. 

Reuters przypomina, powołując się na dane z ministerstwa finansów Chin, że w 2023 roku dochody fiskalne samorządów lokalnych stanowiły 54 proc. całości dochodów kraju, podczas gdy ich wydatki stanowiły 86 proc.

Lokalne administracje będą mogły stopniowo zatrzymywać więcej z podatku konsumpcyjnego, który obecnie w całości przekazywany jest rządowi centralnemu i stanowi prawie jedną dziesiątą wszystkich dochodów. 

Najpilniejszą rzeczą jest rozszerzenie źródeł podatkowych dla samorządów lokalnych - powiedział Zhaopeng Xing, starszy strateg ds. Chin w ANZ (jest to międzynarodowa firma świadcząca usługi bankowe i finansowe z siedzibą w Melbourne). Obecna sytuacja fiskalna jest zdecydowanie niekorzystna - dodał.

Chiny a ekologia

W punkcie trzecim rezolucji KPC, zatytułowanym "ogólne cele" mowa jest o tym, że Państwo Środka chce "przyspieszyć zieloną transformację we wszystkich obszarach rozwoju gospodarczego i społecznego oraz poprawimy system zarządzania środowiskiem". 

"Będziemy priorytetowo traktować ochronę ekologiczną, oszczędzać zasoby i wykorzystywać je efektywnie, a także dążyć do zielonego i niskoemisyjnego rozwoju, mając na celu promowanie harmonii między ludzkością a naturą" - czytamy w dokumencie.

Nie ma nic o USA, jest o Tajwanie

W dokumencie nie padają słowa: Stany Zjednoczone, Ameryka, USA, Rosja, Polska, Ukraina, Europa.

Słowo "Tajwan" pada dwa razy. Najpierw, w 27. punkcie, gdy mowa jest o Chiny chcą "usprawniać odpowiednie instytucje i polityki, aby promować wymianę gospodarczą i kulturalną oraz współpracę przez Cieśninę Tajwańską, a także rozwijać zintegrowany rozwój po obu stronach cieśniny".

Po raz drugi mowa o tym w punkcie 32: "Udoskonalimy mechanizmy współpracy związane z Hongkongiem, Makau, Tajwanem i sprawami chińskiej diaspory".

60 punktów

Oto wszystkie 60 punktów zawartych w rezolucji Komunistycznej Partii Chin:

  • 1. Znaczenie i konieczność;
  • 2. Filozofia przewodnia;
  • 3. Ogólne cele;
  • 4. Zasady przewodnie;
  • 5. Podtrzymywanie i wypełnianie zobowiązań wobec sektora publicznego i niepublicznego;
  • 6. Budowanie zjednoczonego rynku krajowego;
  • 7. Udoskonalanie systemów wspierających gospodarkę rynkową;
  • 8. Ulepszanie instytucji i mechanizmów wspierających nowe jakościowe siły produkcyjne zgodnie z warunkami lokalnymi;
  • 9. Ulepszanie systemów promujących pełną integrację między gospodarką realną a cyfrową;
  • 10. Udoskonalanie instytucji i mechanizmów rozwoju sektora usług;
  • 11. Ulepszanie instytucji i mechanizmów modernizacji infrastruktury;
  • 12. Ulepszanie systemów zwiększających odporność i bezpieczeństwo łańcuchów przemysłowych i dostaw;
  • 13. Pogłębianie kompleksowej reformy edukacji;
  • 14. Pogłębianie strukturalnej reformy naukowej i technologicznej;
  • 15. Pogłębianie reform instytucjonalnych w zakresie rozwoju talentów;
  • 16. Ulepszanie krajowego systemu planowania strategicznego i mechanizmów koordynacji polityki;
  • 17. Pogłębianie reformy systemu fiskalnego i podatkowego;
  • 18. Pogłębianie reformy systemu finansowego;
  • 19. Ulepszanie mechanizmów wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju regionalnego;
  • 20. Ulepszanie instytucji i mechanizmów wspierających nową urbanizację;
  • 21. Konsolidacja i ulepszanie podstawowego systemu operacyjnego na obszarach wiejskich;
  • 22. Ulepszanie systemów wspierających rolnictwo, korzyści dla rolników i rozwój obszarów wiejskich;
  • 23. Pogłębianie reformy systemu gruntowego;
  • 24. Stopniowe rozszerzanie instytucjonalnego otwarcia;
  • 25. Pogłębianie strukturalnej reformy handlu zagranicznego;
  • 26. Dalsza reforma systemów zarządzania inwestycjami przychodzącymi i wychodzącymi;
  • 27. Optymalizacja układu regionalnego otwarcia (ang. regional opening up);
  • 28. Ulepszanie mechanizmów wysokiej jakości współpracy w ramach Inicjatywy Pasa i Szlaku;
  • 29. Wzmacnianie instytucji, przez które ludzie rządzą krajem;
  • 30. Ulepszanie mechanizmów demokracji konsultacyjnej;
  • 31. Wzmacnianie demokracji na poziomie podstawowym;
  • 32. Budowanie szerokiego frontu jedności;
  • 33. Pogłębianie reform w zakresie ustawodawstwa;
  • 34. Promowanie administracji rządowej opartej na prawie;
  • 35. Ulepszanie instytucji i mechanizmów bezstronnego egzekwowania prawa i administracji sprawiedliwości;
  • 36. Ulepszanie mechanizmów budowania społeczeństwa opartego na prawie;
  • 37. Wzmacnianie rządów prawa w sprawach międzynarodowych;
  • 38. Ulepszanie systemu odpowiedzialności za pracę ideologiczną;
  • 39. Udoskonalanie mechanizmów dostarczania usług i produktów kulturalnych;
  • 40. Ulepszanie systemu kompleksowego zarządzania cyberprzestrzenią;
  • 41. Ustanowienie bardziej efektywnego systemu komunikacji międzynarodowej;
  • 42. Ulepszanie systemu dystrybucji dochodów;
  • 43. Ulepszanie polityki priorytetowej w zakresie zatrudnienia;
  • 44. Ulepszanie systemu zabezpieczenia społecznego;
  • 45. Dalsza reforma systemów medycznych i opieki zdrowotnej;
  • 46. Ulepszanie systemów wspierających rozwój populacji i świadczenie związanych z tym usług;
  • 47. Ulepszanie podstawowych systemów ochrony ekologicznej;
  • 48. Ulepszanie systemów zarządzania środowiskiem;
  • 49. Ulepszanie mechanizmów rozwoju zielonego i niskoemisyjnego;
  • 50. Ulepszanie systemu bezpieczeństwa narodowego;
  • 51. Ulepszanie mechanizmów zarządzania bezpieczeństwem publicznym;
  • 52. Ulepszanie systemu zarządzania społecznego;
  • 53. Ulepszanie mechanizmów zapewniających bezpieczeństwo narodowe w sprawach międzynarodowych;
  • 54. Ulepszanie instytucji i mechanizmów prowadzenia i zarządzania siłami zbrojnymi;
  • 55. Pogłębianie reform systemów operacji wspólnych;
  • 56. Pogłębianie reform wojskowo-cywilnych;
  • 57. Podtrzymywanie scentralizowanego, zjednoczonego przywództwa Komitetu Centralnego partii nad dążeniem do dalszego pogłębiania reformy kompleksowej;
  • 58. Pogłębianie reform instytucjonalnych związanych z budową partii;
  • 59. Intensyfikacja działań na rzecz poprawy postępowania, budowania integralności i zwalczania korupcji;
  • 60. Zapewnienie realizacji reform z nieustającą wytrwałością.