Zamiast 13 składów, 14 grudnia na trasy wyruszy 9 składów Pendolino - poinformowała rzeczniczka prasowa PKP Intercity Zuzanna Szopowska. Na niektórych szlakach, na których miały jeździć pociągi Pendolino, pojadą składy Express InterCity.
Obecnie w Polsce jest 17 składów Pendolino, z których do dziś 11 przeszło restrykcyjne testy i są gotowe do przewozu pasażerów. W związku z tym w grudniu wykorzystamy maksymalnie 15 pojazdów, z czego 9 do jazdy z pasażerami, a pozostałe stanowić będą niezbędną rezerwę -wyjaśniła Szopowska. Wdrożenie nowych pociągów musi odbyć się odpowiedzialnie, ze względu na opóźnienie w dostarczeniu składów przez producenta czas potrzebny na testy uległ drastycznemu skróceniu - dodała. Sukcesywnie będziemy wracać do planu podstawowego, dokładając pociągi Pendolino już od połowy stycznia - zapewniła rzeczniczka.
Na trasie z Warszawy do Gdyni pojawi się o pięć pociągów Pendolino mniej, niż zakładano; szlak z Warszawy do Krakowa obsługiwać będzie o dwa Pendolino mniej, a na trasie z Warszawy do Katowic - o trzy. Liczba pociągów Pendolino na szlaku z Warszawy do Wrocławia nie ulegnie zmianie.
W nocy z soboty na niedzielę rozpocznie się sprzedaż biletów na Pendolino. W kasach na dworcach sprzedaż ruszy o godz. 1 w nocy, a w internecie i w biletomatach o godz. 5 rano. Bilety będą sprzedawane w cenach od 49 do 150 zł, z wyjątkiem tras Trójmiasto - Kraków/Katowice, gdzie cena maksymalna wyniesie 189 zł.
Intercity kupiło pociągi Pendolino od Alstomu w maju 2011 r. Ponieważ w maju br. minął termin przekazania przewoźnikowi pierwszych składów z homologacją, firmy rozmawiały o naliczanych przez polskiego przewoźnika karach umownych.
W październiku br. PKP Intercity zawarło porozumienie z Alstomem, które umożliwiło przewoźnikowi odbiór pociągów zgodnych z zamówieniem oraz posiadających homologację wydaną przez Urząd Transportu Kolejowego. Porozumienie zakłada także, że kary za nieterminowe dostarczenie składów będą nadal naliczane, ale nie są potrącone z bieżących płatności. Sprawa zostanie przekazana do Sądu Arbitrażowego, a ewentualna należność zabezpieczona gwarancją bankową, z której przewoźnik będzie miał prawo skorzystać po przychylnym dla niego wyroku sądu.
Koszt 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.
(mn)