Dariusz Sawicki, Piotr Malepszak i Michał Wrona - to członkowie zarządu spółki celowej ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przedstawił ich dziś na konferencji prasowej rządowy pełnomocnik ds. CPK, Mikołaj Wild. Jak wyjaśnił, będą oni kierować realizacją komponentu lotniczego, infrastrukturą kolejowo–drogową oraz finansami. "Udało się nam zgromadzić najlepszych ekspertów na polskim rynku" - podkreślił Wild.

REKLAMA


Prezesem zawiązanej 12 października spółki celowej ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego jest Jacek Bartosiak. Spółka została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym 30 listopada 2018 r. Do jej kluczowych zadań należy realizacja i koordynacji programu inwestycyjnego największego projektu infrastrukturalnego w historii Polski.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa. Zalicza się także do grona spółek strategicznych z punktu widzenia interesów państwa i została wpisana na listę podmiotów, których akcje Skarbu Państwa nie mogą być zbyte. Na tej liście są m.in. PKP Polskie Linie Kolejowe SA, PKP Cargo SA czy KGHM Polska Miedź SA.

"Jesteśmy w stałym dialogu z jednostkami samorządu terytorialnego"

Ufam, że wkrótce zostanie powołana Rada Społeczna ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jesteśmy tutaj w stałym dialogu z jednostkami samorządu terytorialnego, na terenie których ma powstać inwestycja - stwierdził Mikołaj Wild. Podkreślił, że Port Solidarność ma być lotniskiem, które będzie na siebie zarabiać.

Naszym celem jest, aby Port Solidarność był portem, w którym będą procentować pieniądze zainwestowane przez naszych podatników. I będą przynosić nie tylko ogólne korzyści dla całej gospodarki - gospodarka rozwija się dzięki sektorowi lotniczemu - tłumaczył Wild. Jako właściciele tych środków, które zostaną zainwestowane w Port Solidarność, oczekujemy, że te pieniądze przyniosą również wymierną korzyść w postaci finansowej stopy zwrotu, że będzie to inwestycja opłacalna, rentowna - dodał.

Wild nie wykluczył ewentualnej nowelizacji ustawy o CPK. Nie uważam, żeby trwałość ustawy była wartością samą w sobie. Jeśli znajdziemy takie pola, w których ustawa jest niedoskonała - jesteśmy gotowi ją zmienić - powiedział.

"Kwestii do zaplanowania jest multum"


Prezes CPK Jacek Bartosiak podkreślił, że spółka "musi zmobilizować własne siły, powołać strukturę i prawidłowo zaplanować rok 2019 oraz dalsze działania". Przy tego typu inwestycjach, gdzie jest mnóstwo zagadnień - to jest intermodalny węzeł - planowanie jest kluczem. Interesów i kwestii do zaplanowania jest multum - dodał. Poinformował, że obecnie w spółce pracuje kilkanaście osób, a w ciągu dwóch, trzech miesięcy będzie ich kilkadziesiąt.

Za co będą odpowiadać członkowie zarządu?


Dariusz Sawicki będzie odpowiadał w CPK za zaplanowanie, zaprojektowanie i realizację portu lotniczego.

Sawicki ma 18-letnie doświadczenia w zakresie m.in. planowania i zarządzania projektami infrastrukturalnymi lotnisk na całym świecie. Był związany m.in. ze Star Alliance i PLL LOT. Prowadził też własną firmę konsultingową, zajmującą się doradztwem w zakresie planowania i zarządzania lotniskami. Jest ponadto wykładowcą na kierunkach lotniczych. Oprócz rozbudowy London Heathrow, Dariusz Sawicki był odpowiedzialny za prace planistyczne i koordynacyjne na rzecz lotniska Tokio Narita oraz portów w Los Angeles, Hongkongu, Sao Paulo czy Newark. Ściśle współpracował także z IATA m.in. przy projektach dla Heathrow, Paris CDG i Lotniska Chopina w Warszawie.

Piotr Malepszak został wiceprezesem ds. komponentu kolejowego CPK. Wcześniej był członkiem zarządu Kolei Dolnośląskich odpowiedzialnym za sprawy techniczne i eksploatacyjne w obszarze utrzymania taboru i organizacji przewozów.

W latach 2008-2016 Malepszak zatrudniony był w PKP PLK na rożnych stanowiskach, w tym jako dyrektor biura i pełnomocnik zarządu. Odgrywał kluczową rolę w przygotowaniu połączeń kolejowych na Euro 2012, pakietu zadań rewitalizacyjnych dla wykorzystania środków unijnych w latach 2011-2015, czy przygotowaniu infrastruktury potrzebnej do uruchomienia przewozów pociągami Pendolino.

Odpowiedzialny za finanse CPK Michał Wrona przez blisko 12 lat związany był z bankowością inwestycyjną i prowadził strategiczne projekty przy przygotowaniu spółek do wejścia na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie, a także transakcji fuzji i przejęć oraz finansowaniu projektów inwestycyjnych firm z różnych sektorów. Realizował transakcje dla polskich przedsiębiorców, wiodących funduszy private equity oraz Skarbu Państwa przy transakcjach prywatyzacyjnych. Odpowiadał za pozyskanie finansowania o łącznej wartości ponad 25 mld złotych dla krajowych i międzynarodowych przedsiębiorstw. Pracował w domu maklerskim UniCredit CAIB Poland, a następnie w Pekao Investment Banking na stanowisku Dyrektora Departamentu Finansowania i Nowych Emisji.


Opracowanie: