Ponad 360 tysięcy szóstoklasistów z całej Polski pisało dziś sprawdzian na zakończenie szkoły podstawowej. Egzamin ma nie tylko sprawdzać wiedzę, ale i umiejętność wykorzystania jej w praktyce. Na RMF24.pl publikujemy arkusz egzaminacyjny wraz z prawidłowymi rozwiązaniami!
Zobacz ARKUSZ EGZAMINACYJNY tegorocznego sprawdzianu dla szóstoklasistów!
Zobacz ARKUSZ EGZAMINACYJNY Z ROZWIĄZANIAMI!
Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla audio
O stopień trudności tegorocznego egzaminu reporter RMF FM Maciej Grzyb zapytał nauczycielki ze Społecznej Szkoły Podstawowej nr 4 w Krakowie. Z pewną obawą myślimy o zadaniu, gdzie w 2-3 zdaniach trzeba było podać argumenty, dlaczego powinniśmy mówić i pisać poprawnie. To łatwe może dla większości osób dorosłych. Natomiast wydaje mi się, że nie wszystkie argumenty, jakie przytoczy uczeń w klasie szóstej, mogą znaleźć się w tak zwanym kluczu - przyznała Halina Bieroń. Joanna Kwatera, pytana o zadania z matematyki, podkreślała zaś, że "były przewidywalne". Pojawiły się w tych zadaniach treści, których my uczymy dzieci i które ćwiczymy - stwierdziła.
Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla audio
Na poziom wiedzy przekazywanej dzieciom przez szkoły narzekają rodzice uczniów z ostatniej klasy podstawówki. Dzieci nie rozumieją tego, co czytają. Zadasz pytanie, a on nie wie w ogóle, co czytał - mówi reporterowi RMF FM jedna z matek ucznia z Lublina. Ostatnio robiłam ze swoim dzieckiem zadania z matematyki i dla niej pole czy obwód nie miało się nijak do tego, co było napisane w zadaniu, że trzeba policzyć powierzchnię lustra, czy obwód ramki. Nie umiała zastosować tej wiedzy. W tej chwili to są testy i są tylko odpowiedzi mechaniczne, wyuczone - dodają inni rodzice.
Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video
Jeśli szóstoklasista zamierza kontynuować naukę w gimnazjum rejonowym, to liczba uzyskanych przez niego na sprawdzianie punktów nie będzie miała większego znaczenia, bo uczeń i tak zostanie przyjęty do szkoły. Ale już w przypadku wyboru gimnazjum spoza rejonu czy szkół prywatnych i społecznych wynik sprawdzianu może decydować o tym, czy szóstoklasista zostanie przyjęty do wybranej szkoły.
Sprawdzian szóstoklasistów był pierwszym z serii wiosennych egzaminów - za niecałe trzy tygodnie przyjdzie czas na test gimnazjalny. Rok temu uczniom klas trzecich gimnazjów poszło wprawdzie lepiej niż dwa lata temu, ale to niestety nie kwestia nagłego przypływu mądrości uczniów, a nowej, łatwiejszej formy egzaminu. A mimo to problemów nie brakowało. Nie najlepiej wypadły krytyczna analiza tekstu, wyszukanie i wykorzystanie zawartych w nim informacji oraz wyciąganie wniosków. W ubiegłym roku oszczędzono uczniom pisania wypracowań i stąd przede wszystkim wziął się ten lepszy wynik całego egzaminu.W części przyrodniczej fatalnie wypadły doświadczenia z chemii. Matematyka - tradycyjnie słabo. Całkiem nieźle uczniowie poradzili sobie natomiast z językiem angielskim, ale tylko na poziomie podstawowym - tam średnia wyniosła 63 procent. Egzamin z rozszerzonego angielskiego zakończył się już wynikiem o 17 punktów procentowych niższym.
Jako ostatni do swoich egzaminów przystąpią maturzyści. W poprzednich sprawdzianach dojrzałości najwięcej problemów sprawiała im matematyka. Oblało ją 15 procent zdających. Słabo wypadły także języki obce - rosyjski i angielski, których nie zaliczył co dziesiąty uczeń. Tylko dwa przedmioty obowiązkowe w statystykach mają 100 procentową zdawalność. To język białoruski i litewski. Oba nie są jednak zbyt powszechnie wybierane przez abiturientów.W ubiegłym roku maturę oblał co piąty uczeń. To lepszy wynik niż dwa lata temu, kiedy zdarzyło się to co czwartemu maturzyście. Aż 7 procent uczniów nie poradziło sobie z kilkoma przedmiotami. Najlepiej egzamin wypadł w liceach ogólnokształcących. Gorzej w technikach, jeszcze gorzej w placówkach profilowanych, a w szkołach uzupełniających fatalnie. Tylko co czwarty uczeń zdał w nich maturę.