Optymistyczne sygnały płyną z polskiej wsi. Nasi rolnicy są coraz bardziej nowocześni: więcej inwestują i surfują po sieci - wynika z badań agencji Martin & Jacob, które publikuje "Puls Biznesu".

REKLAMA

Agencja przebadała grupę 1000 rolników z dużych gospodarstw, liczących powyżej 15 hektarów.

Szczególnie symboliczne są dane dotyczące internetu. Jeszcze w 2005 roku korzystanie z sieci deklarowało tylko 14 procent rolników, podczas gdy w roku 2012 potwierdziło to już 82 procent. Rolnicy są też bardziej wykształceni. W 2008 roku wyższe wykształcenie rolnicze miało zaledwie 4 procent z nich, w roku ubiegłym - już 11 procent.

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika ponadto, że w 2011 roku wszyscy rolnicy zainwestowali 4,3 mld zł, z czego 1,6 mld zł poszło na budynki, maszyny, urządzenia i narzędzia. Zakupiono np. rekordową liczbę ciągników - 19 300. Do wzrostu inwestycji przyczyniły się zarówno dotacje unijne, jak i wyższe ceny zbóż.

Badania agencji Martin & Jacob wykazały również, że swoją sytuację materialną ocenia pozytywnie 48 procent rolników z dużych gospodarstw, a tylko 13 procent postrzega ją negatywnie.

(edbie)