Polacy w Afganistanie używają kilku rodzajów wozów bojowych. Wśród nich są między innymi rosomaki, kupione specjalnie na potrzeby polskich Sił Zbrojnych, oraz trzy kategorie pojazdów odpornych na wybuchy min (MRAP). To prawdopodobnie tego typu wozem jechała piątka polskich żołnierzy, która zginęła dziś w Afganistanie.
MRAP (ang. Mine Resistant Ambush Protected) - rodzina wojskowych pojazdów opancerzonych o zwiększonej odporności na miny i ataki z zasadzki. Odporność ta wynika m.in. ze specyficznej konstrukcji kadłuba pojazdu, którego podwozie uformowane jest w kształcie litery "V" i silnie opancerzone. Program MRAP obejmuje obecnie trzy kategorie pojazdów, różniące się przeznaczeniem, masą i rozmiarami:
Kategoria I obejmuje najlżejsze (i co za tym idzie - najmniej odporne) pojazdy, określane mianem MRUV (Mine Resistant Utility Vehicle). Pojazdy tej kategorii są przewidywane głównie do wykorzystania w operacjach miejskich. Charakteryzują się napędem 4×4, załogą liczącą 6 osób i odpornością przeciwminową na poziomie 7 kg TNT pod kadłubem i 14 kg TNT pod kołem. Do tej grupy należą następujące pojazdy: Armor Holdings Caiman, BAE OMC RG 31, BAE RG 33, Force Protection Cougar H 4×4 (pojazdów tego typu używają polscy żołnierze w Afganistanie) oraz International MaxxPro.
Kategoria II obejmuje pojazdy o napędzie 6×6, załodze do 10 osób i odporności na poziomie 15 kg TNT pod kadłubem i 21 kg TNT pod kołem. Wozy kategorii II są określane mianem JERRV (Joint EOD Rapid Response Vehicle) i mogą być konfigurowane do pełnienia różnych zadań, w szczególności takich jak misje usuwania ładunków wybuchowych (ang. EOD - Explosive Ordnance Disposal), transport żołnierzy, osłona konwojów oraz ewakuacja medyczna i zabezpieczenie techniczne. Pojazdy tej kategorii to Force Protection Cougar HE 6×6, BAE RG 33L 6×6, GDLS RG 31E i International MaxxPro XL.
Kategoria III obejmuje najcięższe pojazdy, tzw. MPCV (Mine Protected Clerance Vehicle), a jedynym reprezentantem tej kategorii w ramach programu MRAP jest Force Protection Buffalo o katalogowej odporności na podobnym poziomie, co wozy kategorii II, a rzeczywistej (co udowodniła wieloletnia praktyka służby w Iraku) znacznie większej. Pojazdy te wyposażone są w charakterystyczne ramię - manipulator umożliwiający badanie (unieszkodliwianie) podejrzanych ładunków przez operatora znajdującego się wewnątrz pojazdu.
Kołowy Transporter Opancerzony ROSOMAK - pierwsze dziewięć transporterów tego typu trafiło do Sił Zbrojnych RP 8 stycznia 2005 r. ROSOMAK przeznaczony jest do walki, transportu żołnierzy, prowadzenia rozpoznania i działań patrolowych oraz dowodzenia pododdziałami specjalistycznymi. Wóz jest uzbrojony w armatę ATK Mk44 kalibru 30 mm i sprzężony z nią karabin maszynowy UKM 2000C kalibru 7,62 mm oraz wyrzutnia granatów dyspersyjnych (dymnych) kalibru 81 mm (6 szt.).
Samochody HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle) - w pełni obciążony może pokonać wzniesienie drogi o nachyleniu do 60 proc. oraz poruszać się poprzecznie po zboczu o nachyleniu do 40 proc. Pojazd może brodzić do głębokości 76 cm bez zastosowania zestawu do brodzenia, a przy zastosowaniu tego zestawu może pokonywać przeszkody wodne o głębokości 152 cm. Posiada dwuobwodowy, wspomagany hydraulicznie, zasadniczy układ hamulcowy oraz czterobiegową automatyczną skrzynię biegów, która ułatwia operowanie pojazdem w trudnym terenie. Biegi charakteryzują się długimi przełożeniami - na pierwszym biegu można jechać nawet z prędkością do około 50 km/h.
PKW Afganistan