Likwidacja abonamentu, reforma KRRiT, nowy sposób powoływania władz mediów publicznych i likwidacja Rady Mediów Narodowych - to główne założenia nowej ustawy medialnej proponowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

REKLAMA

Likwidacja abonamentu radiowo-telewizyjnego - to jeden z punków projektu ustawy medialnej, przygotowanej przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Resort właśnie ujawnił główne założenia dokumentu.

"Dotychczasowy system finansowania nie gwarantuje stabilności mediów. Proponujemy likwidację abonamentu na rzecz finansowania mediów publicznych z budżetu państwa. Nie oznacza to jednak wprowadzenia dodatkowego opodatkowania. Założenia opierają się na przyznaniu gwarancji środków na realizację misji publicznej w wysokości co najmniej 0,09 proc. PKB rocznie" - poinformował resort.

Jak kalkuluje reporter RMF FM Kacper Wróblewski, to około 3 mld złotych rocznie.

Rozpoczynamy konsultacje zaoe ustawy medialnej. Koncepcja wdroenia EMFA obejmuje reform KRRiT, regulacje dotyczce powoywania wadz w spkach medialnych i finansowania mediw publicznych, zasady koncentracji na rynku medialnym. Sprawd szczegy https://t.co/Rni7AdRLTo pic.twitter.com/DvYlNOWZMU

kultura_gov_plJune 24, 2024

MKiDN chce również zagwarantować większą niezależność KRRiT przez przywrócenie jej 9-osobowego składu, tj. 4 członków powoływanych przez Sejm, 2 - przez Senat i 3 - przez prezydenta. "Przy zachowaniu 6-letniej kadencji każdego członka KRRiT - o 2 lata powinna następować wymiana jednej trzeciej członków" - podkreśla resort.

Kolejna zmiana to wprowadzenie zasady powoływania rad nadzorczych mediów publicznych przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji oraz ministra kultury i dziedzictwa narodowego. "Istotnym elementem, jest także wprowadzenie dwuetapowego konkursu na członków zarządów spółek mediów publicznych. Wyboru najlepszego kandydata dokonywałaby KRRiT" - wskazało ministerstwo.

W poniedziałek, 24 czerwca ruszyły konsultacje społeczne w sprawie ustawy medialnej. Mają one potrwać do 23 września.

MKiDN podkreśla, że media publiczne powinny gwarantować dostęp do rzetelnych informacji, a ich misja ma się koncentrować na kształtowaniu postaw obywatelskich i upowszechnianiu szeroko pojętej kultury.