Problem, który od dłuższego czasu towarzyszy użytkownikom krakowskiej komunikacji miejskiej ma zostać w końcu rozwiązany. Na ul. Długiej szykują się zmiany, dzięki którym zatrzymań ruchu tramwajowego ma być mniej.
Wystarczy, że jeden samochód zostanie źle zaparkowany na ulicy Długiej, by konsekwencje odczuwała duża część mieszkańców. Ruch tramwajowy w tym miejscu zostaje wstrzymany. Trzeba czekać na interwencję straży miejskiej i odholowanie auta. Tworzy się korek, pasażerowie komunikacji miejskiej nie mogą dojechać na czas do pracy, domu, czy na spotkanie. Taka sytuacja zdarzała się na ulicy Długiej regularnie.
Jeszcze kilka lat temu dochodziło tam do ponad 200 zatrzymań tramwajów rocznie. Składy czekały od 10 do nawet 45 minut na odjazd lub usunięcie źle zaparkowanych aut.
Rzecznik krakowskiego MPK Marek Gancarczyk przekazał, że w tym roku na Długiej z powodu źle zaparkowanych aut tramwaje były zatrzymywane 43 razy i choć to mniej niż jeszcze kilka lat temu, wciąż jest to problem. Popieramy, każde rozwiązanie, które sprawi, że przejazd nie będzie blokowany. Cierpią z tego powodu pasażerowie, a Długa jest pod tym względem najgorszą ulicą w mieście - mówił Gancarczyk.
Problem jest na tyle duży, że w 2019 roku Rada Miasta Krakowa przyjęła uchwałę w sprawie ustalenia kierunków działania dla prezydenta Krakowa w zakresie zapewnienia przejezdności dla tramwajów na ul. Długiej. W związku z jej realizacją na Długiej szykują się zmiany.
Już od 1 września Długa na odcinku od ul. Szlak do ul. Słowiańskiej będzie strefą ograniczonego ruchu.
Liczymy, że poszerzenie strefy pomoże w utrzymaniu częstotliwości komunikacji miejskiej w tym rejonie miasta. Płynność przejazdu tramwajów w centrum rzutuje potem na punktualność w innych częściach Krakowa - stwierdził Kamil Popiela z Biura Prasowego Urzędu Miasta.
Na swojej stronie miasto podaje, że wjechać do strefy ograniczonego ruchu będą mogli:
- mieszkańcy z abonamentem postojowym typu K do sektora A1, A2, A3, A4
- w godz. 18.00-10.00 i 13.00-14.00 wyłącznie dla i na czas wykonywania czynności ładunkowych oraz obsługi technicznej
- rowery, dorożki konne, korpus konsularny, korpus dyplomatyczny, taksówki, poczta, UTO, hulajnogi elektryczne
- służby specjalne, służby miejskie, oznakowana pomoc medyczna
- dojeżdżający na teren posesji, garażu lub wykupionego miejsca zastrzeżonego
- komunikacja miejska, motocykle
- z zezwoleniem zarządu drogi.
- Według urzędników takie zmiany mają spowodować, że poprawi się punktualność i płynność ruchu komunikacji miejskiej.