Iwona Pietrzak-Płachta, nauczycielka bibliotekarka z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Pliszczynie (woj. lubelskie), otrzymała tytuł Nauczyciela Roku 2022. Zwyciężyła w konkursie, którego celem jest uhonorowanie nauczycieli cenionych przez uczniów, rodziców i społeczności lokalne.
Do tytułu Nauczyciela Roku nominowano w tym rok 13 nauczycieli różnych przedmiotów i typów szkół z całej Polski.
Uroczystość wręczenia nagród odbyła się we wtorek na Zamku Królewskim w Warszawie. Poprzedziła obchodzony 14 października Dzień Edukacji Narodowej.
Pietrzak-Płachta jest nauczycielem bibliotekarzem od 22 latach. Prowadzona przez nią biblioteka, nazwana Wypożyczalnią Skrzydeł, należy do najlepszych w Polsce. Trzykrotnie dostała wyróżnienia i nagrody w konkursie Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich "Mistrz Promocji Czytelnictwa". A w 2020 r. Wypożyczalnia Skrzydeł - jako pierwsza w historii szkolna biblioteka - zajęła trzecie miejsce w tym konkursie. Wówczas wyżej uplasowały się tylko Biblioteka Raczyńskich w Poznaniu i Miejska Biblioteka w Inowrocławiu. W 2022 r. Wypożyczalnia Skrzydeł otrzymała Nagrodę im. Janusza Korczaka w kategorii "Instytucje wdrażające korczakowskie idee".
Nauczycielka Roku należy do Ratowników Czytelnictwa - wspólnoty edukatorów liderów pracujących na rzecz upowszechnienia czytania wśród dzieci. Zainicjowała akcję "wyprawki czytelnicze" dla uczniów pierwszych klas. Jest też autorką innowacji "Świat jest naszym lustrem - moja pierwsza książka sensoryczna". Dzięki niej w Pliszczynie Narodowe Czytanie dla uczniów odbyło się na rowerach, a w ramach projektu "Pożeracze książek" dzieci z klas I-III w ciągu trzech miesięcy "skonsumowały" ponad 1,5 tys. książek. Kiedy wybuchła pandemia Wypożyczalnia Skrzydeł przeniosła się do sieci, a jej profil w mediach społecznościowych stał się miejscem spotkań z czytelnikami i rodzicami uczniów oraz wirtualną wypożyczalnią książek.
Gdybym miała czarodziejską różdżkę, wyczarowałabym szczęśliwe szkoły. Szkoły, w których wszystkie dzieci są wysłuchane, dostrzeżone i akceptowane. Szkoły, w których dzieci nie boją się stawiać pytań, doświadczać i próbować ponownie, w których ciekawości świata nie przesłania strach, ani nadmiar obowiązków. Szkoły, w których nauczyciele czują się docenieni, ważni i niezastępowalni w swoich kompetencjach, w których czują zaufanie i autonomię, nie martwią się o swoją materialną przyszłość, w których organ nadzorujący staje się organem wspierającym - mówiła Pietrzak-Płachta odbierając nagrodę.
Takiej różdżki nie mam. Natomiast mam inną. Mam różdżkę przy pomocy, której wyczarowuję moim uczniom historie. Historie mądre, pouczające, uwrażliwiające na świat i innych ludzi. Wychowuje uczniów do czytania. Chce zrobić wszystko by czytanie pokochali w myśl zasady, że "czym skorupka za młodu nasiąknie..." i "nie pójdzie na marne pokoleń chowanie" i z poczuciem odpowiedzialności, że wyposażenie młodych ludzi w kompetencje czytelnicze jest zadaniem naprawdę ważnym, zadaniem na miarę kształtowania przyszłych pokoleń, bo czytanie czyni nas obywatelami i czytanie czyni nas równymi - wskazała.
Oprócz różdżki mam jeszcze Wypożyczalnię Skrzydeł, w której jestem trochę wróżką, a trochę niewidzialną ręką, która podsuwa właściwą książkę, właściwej osobie, we właściwym czasie, żeby uleczyć duszę lub dmuchnąć w skrzydła. Mam marzenie, plan, aby dzieci we wszystkich szkołach otwierając drzwi szkolnej biblioteki widziały nie półki z książkami, ale historie pulsujące pod okładkami i słyszały szelest skrzydeł gotowych zabrać je do lotu w krainę słowa i by za tymi drzwiami czekały na nie czarodziejki książek - dodała.
Jak mówiła ma w sobie głębokie przekonanie o wyjątkowej roli biblioteki w strukturze szkoły i chce tę wyjątkowość propagować. Wiem, że biblioteki mogą być one sercami szkół, miejscami, w których wszystko się zaczyna, przestrzeniami wsparcia dla edukacyjnej i wychowawczej roli szkoły. Wiem, że bibliotekarze to ludzie o wielkim potencjale, często niezauważanym i pomniejszanym. Szkoła a niej nauczyciele mają wyjątkową moc zmiany, poprawy świata, promowania lepszych sposobów życia. Na tym polega wartość naszego miejsca w edukacji. Dlatego marzę o edukacji empatii i edukacji współpracy, edukacji, która dodaje skrzydeł i która dmucha w skrzydła dziecięcych potencjałów. Wypożyczania Skrzydeł też się zaczęła od marzenia - zaznaczyła.
Zróbmy wszystko, by nasze szkoły były miejscami, w których dzieci i nauczyciele są szczęśliwi - dodała.
Jury konkursu, na którego czele stoi przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk prof. Stefan M. Kwiatkowski, przyznało także dwa wyróżnienia. Otrzymali je: Aleksandra Korczak, nauczycielka języka polskiego, etyki i filozofii w CLV Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Bohaterek Powstania Warszawskiego w Warszawie i Marek Grzywna, nauczyciel informatyki w Szkole Podstawowej nr 23 im. Kawalerów Uśmiechu w Toruniu
Konkursowa kapituła, w której skład wchodzą wszyscy dotychczasowi zdobywcy tytułu Nauczyciel Roku, przyznała też honorowy tytuł Przyjaciela Szkoły. Otrzymała go Wanda Traczyk-Stawska, żołnierka AK, uczestniczka Powstania Warszawskiego, nauczycielka, pedagog specjalny. Tytułem Inicjatywa Edukacyjna Roku uhonorowano zaś Fundację "ABCXXI - Cała Polska czyta dzieciom".
Podczas uroczystej gali przyznano także tytuł Nauczyciel Jutr@. Otrzymała go Aldona Rumińska-Szalska ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 105 im. Ludwiki Wawrzyńskiej w Krakowie. Rumińska-Szalska jest pedagogiem wspomagającym.
Konkurs Nauczyciel Roku organizuje od 2002 r. tygodnik "Głos Nauczycielski". Kandydatów do tytułu zgłaszają: grona pedagogiczne, uczniowie, rodzice, samorządy i organizacje społeczne. W 2020 r. w związku z pandemią Covid-19 konkurs się nie odbył. W 2021 r. tytuł Nauczyciela Roku otrzymał Dariusz Martynowicz, nauczyciel języka polskiego w Małopolskiej Szkole Gościnności w Myślenicach.
Konkurs Nauczyciel Jutr@ organizowany jest od 2021 r. przez tygodnik "Głos Nauczyciela" i Fundację Orange.