Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega: uważajcie na telemarketerów, bo w wielu przypadkach wprowadzają klientów w błąd. UOKiK nie tylko alarmuje, ale i nakłada kary. Na początek - 180 tysięcy złotych na spółkę Remedium - Doradcy Finansowi z Olsztyna.
Spółka Remedium nie chce płacić kary i odwołała się do sądu. UOKiK zarzuca jej wprowadzanie klientów w błąd podczas oferowania usługi finansowej "Wysokooprocentowana umowa firmowa". Klienci spółki byli przekonani, że oddają pieniądze na lokatę. W rzeczywistości pożyczali pieniądze przedsiębiorcy, który potem je inwestował. O podobieństwie do lokaty świadczyły reklamy, a doradcy finansowi, wykorzystując zaufanie konsumenta, nierzetelnie informowali o oferowanych produktach, przedstawiając wyłącznie korzyści. O ewentualnych stratach i obciążaniu inwestowanych pieniędzy ryzykiem nie było słowa.
Na cenzurowanym kontrolerów UOKiK znalazła się również telewizja kablowa VECTRA z Gdyni. Telemarketerzy nie informowali klientów o cenie i terminie, do którego obowiązuje proponowana oferta, oraz o prawie odstąpienia od umowy i możliwości składania reklamacji. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na razie odstąpił od nałożenia kary, bo telewizja zobowiązała się do zmiany tych praktyk.
Obecnie trwa także postępowanie przeciwko Getin Noble Bank. Jego klienci mogli być wprowadzani w błąd w związku z grupowymi ubezpieczeniami. Jak wynika ze skarg, które trafiły do UOKiK, bank nie informował klientów o ryzyku związanym z inwestowaniem pieniędzy. Getin Noble Bank może zapłacić karę sięgającą 10 procent przychodu.
Klienci, którzy czują, że są wprowadzani w błąd, nie są sami. Bezpłatnych porad udzielają powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów. W przypadku wątpliwości można również się zwracać do federacji konsumentów. Numer telefonu: 800 007 007.Po stronie klientów stoi prawo. Naszych interesów strzeże ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Zgodnie z jej zapisami, jeśli czujemy się oszukani, możemy iść do sądu. W trakcie procesu to przedsiębiorca musi udowodnić, że wprowadzana przez niego praktyka nie wprowadza klientów w błąd.