Zakaz sprzedaży towarów bez marży i dołączania do nich drogich prezentów, zaniechanie loterii promocyjnych oraz piramid finansowych – takie ograniczenia nałożył Sejm na hipermarkety, zmieniając ustawę o nieuczciwej konkurencji.

Przedsiębiorcy skarżą się, że nowe przepisy są nie tylko niejasne, ale i niepotrzebne. Przekonują, że stracą wszyscy: duże sieci, małe sklepy i sami konsumenci. Dodają, że nowe rozporządzenia są bardzo nieprecyzyjne i łatwo będzie je obejść. Tak jest w przypadku marży, której wysokość można ustalić na poziomie 1 gr.

Według Konfederacji Pracodawców Prywatnych w nowej ustawie czuć ducha interwencjonizmu państwowego. Organy administracji będą ingerować w sposób ustalania marż handlowych, które teraz są wyznaczane przez przedsiębiorców na zasadzie popytu i podaży - mówi Dariusz Chrzanowski z KPP.

Przedsiębiorcy za niejasny uważają również zapis o zakazie dodawania prezentów do sprzedawanych towarów, z wyjątkiem tych o niewielkiej wartości. Tylko nikt nie określił, co to jest „niewielka wartość”.

Zabranie przywilejów hipermarketom cieszy jednak drobnych sklepikarzy, którzy nie są w stanie walczyć z wielkimi sieciami handlowymi.

Foto: Archiwum RMF

03:55