Coraz mniej osób odwiedza wielkie centra handlowe - informuje "Rzeczpospolita". Młodsi wybierają sklepy internetowe, a starsi dyskonty i bazary. To jednak nie zniechęca deweloperów do budowania dużych obiektów.
Liczba wizyt klientów w centrach handlowych zmniejszyła się w tym roku o 6,25 proc. - wynika z danych firmy Experian, która monitoruje ruch w takich obiektach.
Spadek w porównaniu z 2013 r. nastąpił w każdym miesiącu. W najgorszym pod tym względem kwietniu sięgnął aż 10 proc.
Wyniki lipca też są zgodne z tym trendem; wiele wskazuje, że strata skumulowana utrzyma się do końca roku na poziomie 6 proc. - przewiduje Maciej Kowalczyk z Experiana.
Z drugiej zaś strony zyskuje handel internetowy, a także mniejsze sklepy poza galeriami, zwłaszcza dyskonty, odzieżowe i spożywcze - zauważa "Rz", dodając, że do łask wracają też bazary i targowiska.
Ale te sygnały wcale nie odstraszają deweloperów. Według firmy doradczej DTZ w I półroczu 2014 r. rynek centrów handlowych powiększył się o 266 tys. mkw. (na koniec 2013 r. ich łączna powierzchnia sięgała 10 mln mkw.) w 13 nowych i 3 rozbudowanych obiektach.
(abs)