Najbardziej w minionym roku zdrożały produkty tłuszczowe, a najmniej - towary sypkie. Według analizy cen 10 produktów z grudnia 2021 i grudnia 2022 roku wynika, że najtańszą siecią sklepów był Auchan, a najdroższą - POLOmarket.
Agencja marketingowa ASM Sales Force Agency opublikowała analizę dotyczącą podwyżek cen najczęściej kupowanych produktów.
W przygotowanym przez agencję zestawieniu cen z grudnia 2022 r. analizowano 10 kategorii produktów: chemię domową i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki do żywności, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze.
Najwyższy wzrost w skali roku, porównując grudzień 2021 roku do grudnia 2022 roku, odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych - o 68,44 proc. Produkty z kategorii nabiał podrożały o 26 proc., używki i piwa o 24,67 proc., a o 22,97 proc. produkty sypkie - przekazała agencja.
Najmniejszy wzrost cen stwierdzono w kategorii napojów - na poziomie 7,29 proc.
Jak podała agencja, w 10 na 13 sieci objętych badaniem, ceny w grudniu 2022 roku były wyższe niż w listopadzie, a spadki cen odnotowano w sklepach Netto (o 2,89 proc.), Kaufland (o 2,70 proc.) oraz Intermarche (o 2,45 proc.). Największą podwyżkę odnotowano w sieci Lidl - wynosi ona 3,01 proc.
Jak wynika z badania, w ujęciu rocznym zaobserwowano wzrost cen we wszystkich 10 analizowanych sieciach, jako przykład podając kanał e-grocery (20,52 proc.), Auchan (18,73 proc.) i Makro Cash & Carry (18,72 proc.). Zgodnie z raportem, największy wzrost cen koszyka w ujęciu rocznym odnotowano w sieci Carrefour - średnio o 21,29 proc.
Za koszyk złożony z najtańszych produktów z 10 kategorii należało zapłacić 213,70 zł (więcej o 6,56 zł niż w listopadzie), a za koszyk produktów najdroższych - 306,54 zł, czyli mniej o 35,75 zł niż w listopadzie - przekazało ASM Sales Force Agency.
Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w grudniu 2022 r. była wyższa o 20,23 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w grudniu 2022 r. droższy o 8,13 proc. niż w 2021 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 18 proc. z 227,56 zł w grudniu 2021 r. do 268,49 zł w grudniu 2022 r. - poinformowała agencja.
Zauważono, że najtańszą siecią w 2022 r. była sieć Auchan, która oferowała najniższą wartość koszyka zakupowego, a jego średnia wartość wyniosła 216,47 zł. Spośród sklepów tradycyjnych najdroższa była sieć POLOmarket z koszykiem na poziomie 263,64 zł.