Deszczowa pogoda nie była w stanie zatrzymać ponad trzech tysięcy wolontariuszy, którzy podczas 11. edycji akcji Czyste Tatry posprzątali najwyższe polskie góry. Niestrudzeni ochotnicy, razem z ambasadorami akcji i twórcami internetowymi znieśli ze szlaków i posegregowali 352 kilogramy śmieci. Przez dwa dni w miasteczku edukacyjno-ekologicznym na Górnej Równi Krupowej w Zakopanem mieszkańcy Podhala, turyści i miłośnicy gór uczestniczyli w warsztatach i konkursach ekologicznych, a w piątkowy wieczór bawili się na występach Marcina Dańca i zespołu Zakopower.
W sobotni poranek 11. edycję Czystych Tatr rozpoczął briefing prasowy z udziałem organizatora akcji Macieja Marculanisa, prezesa Stowarzyszenia Czysta Polska; Aurelii Reinholz-Rusek z Tatrzańskiego Parku Narodowego oraz Katarzyny Kucisz-Rosłoń, reprezentującej partnera strategicznego McDonald’s Polska.
- Po dwóch latach przerwy spowodowanej pandemią ponownie możemy się spotkać i pobawić w miasteczku Czystych Tatr. Ale przede wszystkim możemy dalej edukować nasze społeczeństwo. Ważna jest zmiana nawyków i zrozumienie, że natura jest dobrem wspólnym, które zostawiamy kolejnym pokoleniom. Zależy nam, żeby jak najwięcej ludzi dołączało do naszej akcji, żeby zmieniała się świadomość ekologiczna Polaków. Zgodnie z tegorocznym hasłem akcji chcemy pozostawić po sobie dobry ślad i chociaż aura dzisiaj nie sprzyja, to naładowani energią po wczorajszym koncercie Zakopower, wyruszamy na sprzątanie tatrzańskich szlaków pełni werwy - powiedział Maciej Marculanis.
Tatrzański Park Narodowy współtworzy akcję Czyste Tatry od jej pierwszej edycji. Aurelia Reinholz-Rusek z działu edukacji TPN zapewnia, że: - Leży nam na sercu dobro całych Tatr i sprzątamy je praktycznie codziennie, nie tylko dla milionów ludzi, którzy odwiedzają nas każdego roku, ale przede wszystkim dla mieszkańców gór - dla zwierząt. Szczególnie chcę podziękować naszym wolontariuszom, którzy często wykorzystują swoje urlopy, żeby przyjechać sprzątać szlaki. Edukacja ekologiczna polega także na tym, żeby jak najmniej śmieci wyprodukować, żeby nie kupować wciąż nowych rzeczy, tylko wykorzystywać te, które mamy. Cieszę się, że dzięki akcji Czyste Tatry śmieci w górach jest wyraźnie mniej. Dbajmy o to, co mamy!
Te słowa potwierdzają fakty - w dzisiejszej akcji zebrano o ponad 200 kilogramów śmieci mniej, niż w ubiegłym roku. Wszystkie zebrane na tatrzańskich szlakach odpady zwieziono do miasteczka Czystych Tatr i od razu posegregowana na następujące frakcje: plastik i tworzywa sztuczne (113,1 kg), szkło (63,9 kg), odpady bio (13,5 kg), zmieszane (129,6 kg), papier (13,4 kg) oraz śmieci inne (18,5 kg).
- Cieszymy się, że tu jesteśmy i połączyliśmy siły ze Stowarzyszeniem Czysta Polska. Edukacja i inspirowanie ludzi są kluczowe do zmiany ich przyzwyczajeń. Odpowiedzialne podejście ekologiczne jest dla naszej marki strategiczne. Działalność na rzecz planety jest szczególnie ważna w kontekście gospodarki obiegu zamkniętego, którą realizujemy w naszych restauracjach. Już na etapie produkcji opakowań dobieramy odpowiednie surowce właśnie po to, żeby po wykorzystaniu móc je poddać recyklingowi - podreśla Katarzyny Kucisz-Rosłoń z McDonald’s Polska.
W akcję Czyste Tatry zaangażowało się jak zawsze wielu ambasadorów - sprzątać tatrzańskie szlaki przyjechali m.in. Joanna Jabłczyńska, Ada Palka, Aleksandra Kutz i Mateusz Ligocki. W miasteczku na Górnej Równi Krupowej odbył się także Eko MeetUp, czyli spotkanie fanów z grupą ponad 30 znanych influencerów, youtuberów i tiktokerów.
Czyste Tatry to wielka akcja edukacyjno-ekologiczna organizowana w Zakopanem i Tatrach od 2012 roku. W dotychczasowych 10 edycjach wzięło udział 35 150 wolontariuszy, którzy znieśli z gór 6 719 kg śmieci. Patronat nad akcją sprawują: Burmistrz Miasta Zakopane, Tatrzański Park Narodowy, Polskie Koleje Linowe, Starostwo Powiatowe w Zakopanem, Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych, Muzeum Tatrzańskie i ekoMałopolska. Partnerem Strategicznym jest McDonald’s Polska, partnerem głównym Electrolux, a partnerami wspierającymi: Rekopol, Re_kologia, Jan Niezbędny, Biedronka, Charsznickie Pola Natury, Villa Toscana, Aqua Park Zakopane, Radisson Blu Hotel & Residences Zakopane i GetHero. Patronaty medialne: RMF FM, ONET.