Nowym prezesem PKP PLK będzie Ireneusz Merchel, obecny dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Olsztynie - donosi reporter RMF FM. Z kolei za inwestycje i wykorzystanie unijnych projektów ma odpowiadać dwóch członków zarządu, m.in. Włodzimierz Żmuda, który odpowiada obecnie za inwestycje kolejowe w Krakowie. W zarządzie pozostał Andrzej Pawłowski dyrektor ds. eksploatacji.

Ireneusz Merchel jest doświadczonym kolejarzem, nie posiada jednak doświadczenia inwestycyjnego, stąd w zarządzie PKP PLK znalazło się miejsce dla dwóch dodatkowych osób. To prawdopodobnie warunek wicepremiera Mateusza Morawieckiego, który boi się, że nowy prezes nie zagwarantuje wykorzystania 67 mld zł z UE. 

Jednym z wiceprezesów ds. inwestycji ma być Włodzimierz Żmuda, odpowiadający teraz za inwestycje kolejowe w Krakowie. Drugi wiceprezes ds. realizacji inwestycji zostanie wybrany w kwietniu. Za finanse PKP PLK ma z kolei zadbać była prezes Przewozów Regionalnych - Małgorzata Kuczewska - Łaska. Jej mocną stroną ma być wspólny kurs menadżerski zrobiony z unijną komisarz ds. transportu - informuje reporter RMF FM Mariusz Piekarski.

Wiadomo także, że członkiem zarządu ds. utrzymania infrastruktury będzie pochodzący z Siedlec Antoni Jasiński.

O wyborze decydowały przyznane kandydatom punkty


Rada Nadzorcza jest przekonana, że są to osoby, które dobrze będą kierowały spółką, zarówno jeśli chodzi o utrzymanie linii kolejowych, jak i jeśli chodzi o inwestycje. Wybór, jaki dzisiaj się dokonał jest możliwie najlepszy - powiedział przewodniczący rady nadzorczej spółki Mariusz Andrzejewski.

Zaznaczył, że o wyborze decydowały przyznane kandydatom punkty. To, co się dziś dokonało to wybór prezesa, który jest naturalnym liderem zespołu. Osoba pana Ireneusza Merchel w przeświadczeniu rady jest najlepszym kandydatem - dodał Andrzejewski.

Rada Nadzorcza kierowała się w wyborze priorytetem spółki, którym są inwestycje na olbrzymią kwotę 67 mld zł - wskazał przewodniczący rady nadzorczej spółki. Dlatego uznaliśmy, że osoba która będzie dowodzić nie może być tylko mega specjalistą od realizacji inwestycji. To musi być osoba, która zadba również o utrzymanie infrastruktury. Ta osoba (Ireneusz Merchel) odzwierciedla ogromną wiedzę i doświadczenie w dziedzinie utrzymaniu infrastruktury, ale również ma wiedzę w dziedzinie zarządzania - dodał Andrzejewski.

Plan naprawczy spółki

Powołanie nowego zarządu spółki PKP PLK oraz rozpoczęcie prac nad zmianami legislacyjnymi to główne elementy planu naprawczego, wdrażanego w spółce. Jednym z celów, jakie resort infrastruktury stawia przed nowym zarządem PKP PLK, jest także poszukiwanie możliwości uruchomienia nieużytkowanych dziś linii kolejowych oraz wzmocnienia tych szlaków, które dziś nie są w pełni wykorzystywane. Polska kolej ma się rozwijać, dlatego PKP PLK nie będzie podejmowała działań prowadzących do likwidacji linii kolejowych - podkreślił minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa rozpoczęło prace nad tzw. specustwą kolejową, która ma uprościć proces inwestycyjny i przyspieszyć realizację projektów kolejowych, a także zmniejszyć ryzyko niewykorzystania środków unijnych przeznaczonych na rozwój polskiej kolei. Naszym celem jest maksymalne wykorzystanie wszystkich środków zapisanych w Krajowym Programie Kolejowym - dodał Adamczyk.

PKP PLK zarządza infrastrukturą kolejową w Polsce. To ponad 21,5 tys. km linii kolejowych (obecnie użytkowanych jest ok. 18,5 tys. km linii) oraz 15,4 tys. przejazdów kolejowo-drogowych. Odpowiada także za koordynację i przygotowanie rozkładów jazdy pociągów.


(dp)