Kto odpowiada za to, że samolot pasażerski leciał nad regionem konfliktu zbrojnego? Okazuje się, że wszyscy przerzucają się odpowiedzialnością, bo wszyscy są częściowo winni.
Eurocontrol, czyli Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi powietrznej twierdzi, że to każdy kraj odpowiada za zamykanie lub nie przestrzeni powietrznej.
To do Ukrainy należy decyzja, czy zamyka swoją przestrzeń - powiedział mi rzecznik Eurocontrol. Ukraina zamykała przestrzeń powietrzną 1 i 14 lipca, ale na niższych wysokościach.
Także - według Eurocontrol - linie lotnicze ponoszą część odpowiedzialności, bo decydują o wyborze danego korytarza. W tym wypadku oznacza to, że winę ponoszą także malezyjskie linie lotnicze.
Z kolei były minister transportu Bogusław Liberadzki uważa, że nie bez winy jest sama agencja Eurocontrol. To ona powinna wydać ostrzeżenie. Eurocontrol ostrzega przed niewiarygodnymi liniami lotniczymi, powinna ostrzegać przed niebezpiecznym regionem - uważa europoseł. Liberadzki twierdzi także, że przyczyną są oszczędności. Ukraina nie zamyka swojej przestrzeni powietrznej, bo straciłaby ogromne pieniądze, a linie lotnicze by zaoszczędzić nie chcą wydłużać trasy lotu, omijając niebezpieczny region.
RAPORT SPECJALNY: Zestrzelenie Boeinga 777 nad Ukrainą. Informacje, komentarze, analizy!