Dwukrotny mistrz Polski Grzegorz Grzyb (Skoda Fabia Rally2 evo), pilotowany przez Adama Biniędę, prowadzi po piątkowym etapie Marma 31. Rajdu Rzeszowskiego, piątej rundy krajowego czempionatu.
W piątek, 5 sierpnia rozpoczęła się rywalizacja na wąskich i krętych asfaltowych odcinkach specjalnych na Podkarpaciu. Przez cały dzień zawodnicy ścigali się w stabilnych warunkach pogodowych - przy słonecznej, upalnej pogodzie.
Pierwszy etap składał się z dwukrotnie przejeżdżanych oesów Pstrągowa i Lubenia, a także krótkiej, ale widowiskowej miejskiej próby w centrum Rzeszowa. Otwierający zmagania oes wygrali Sylwester Płachytka i Jacek Nowaczewski (Skoda Fabia Rally2 evo) i zostali pierwszymi liderami. Na kolejnych odcinkach tempo dyktował już Grzyb. Pochodzący z Rzeszowa kierowca, trzykrotny triumfator tej imprezy, wygrał kolejne cztery oesy i pierwszy etap zakończył w roli lidera, z 17-sekundową przewagą nad Płachytką.
Na trzecim miejscu plasują się Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel (Skoda Fabia Rally2 evo). Reprezentanci ORLEN Team mają blisko 8 sekund straty do drugiego miejsca. Od Grzyba dzieli ich już niemal 25 sekund.
Liderzy punktacji mistrzostw Polski - Tom Kristensson i Andreas Johansson złapali kapcia na pierwszym oesie i stracili ponad 50 sekund do zwycięzcy próby. Szwedzi odrobili część strat i awansowali z 18. na 6. pozycję.
W sobotę, 6 sierpnia uczestników Marma 31. Rajdu Rzeszowskiego czeka jeszcze blisko 80 km ścigania podzielone na sześć odcinków specjalnych. Wyniki rajdu poznamy około godziny 17.
1. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo) 38:48,1 s
2. Płachytka/Nowaczewski (Skoda Fabia Rally2 evo) +17,0 s
3. Wróblewski/Wróbel (Skoda Fabia Rally2 evo) +24,9 s
4. Szeja/Szeja (Hyundai i20 R5) +34,5 s
5. Byśkiniewicz/Siatkowski (Hyundai i20 R5) +41,1 s
6. Kristensson/Johansson (Hyundai i20 R5) +1:17,4 s
7. Gabryś/Dymurski (Skoda Fabia Rally2 evo) +1:36,5 s
8. Sroka/Kielar (Peugeot 208 Rally4) 2:43,1 s
9. Sobczak/Marczewski (Porsche 911 GT3) +2:48,1 s
10. Bolek/Jastrzębski (Ford Fiesta Rally3) +3:16,0 s
Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski to najwyższa klasa rozgrywek rajdowych w Polsce. Jego uczestnicy rywalizują o tytuły mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej, a także w poszczególnych klasach. Organizatorem cyklu jest Polski Związek Motorowy.
Kalendarz mistrzostw składa się z kilku rund (rajdów) organizowanych przez miejscowe automobilkluby. Na sezon 2022 zaplanowano dziewięć rajdów, w tym dwa rozgrywane poza granicami kraju (Litwa i Słowacja). Sześć rund to rajdy asfaltowe, a trzy to zawody rozgrywane na szutrowych odcinkach specjalnych.
1. runda: 50. Rajd Świdnicki-Krause
Data: 23-24 kwietnia
Baza: Świdnica
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Sudecki
2. runda: 41. Rajd Podlaski
Data: 21-22 maja
Baza: Białystok
Nawierzchnia: szuter
Organizator: Automobilklub Podlaski
3. runda: ORLEN 78. Rajd Polski
Data: 10-12 czerwca
Baza: Mikołajki
Nawierzchnia: szuter
Organizator: ZG PZM
4. runda: Rajd Żmudzi
Data: 9-10 lipca
Baza: Kielmy (Litwa)
Nawierzchnia: szuter
Organizator: Asociacija Kelmės automobilių sporto klubas
5. runda: Marma
31. Rajd Rzeszowski
Data: 4-6 sierpnia
Baza: Rzeszów
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Rzeszowski
6. runda: 6. Rajd Śląska
Data: 9-10 września
Baza: Chorzów
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Fundacja Automobilistów
7. runda: 67. Rajd Wisły
Data: 30 września-1 października
Baza: Wisła
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Śląski
8. runda: 48. Rajd Koszyc
Data: 21-23 października
Baza: Koszyce (Słowacja)
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Auto Klub Kosice
9. runda: Rajd Nadwiślański
Data: do potwierdzenia
Baza: Puławy
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Polski
Rundy RSMP mają około od około 110 do 150
km odcinków specjalnych. Wyjątkiem jest Rajd Polski, będący jedocześnie rundą mistrzostw
Europy. Łączna długość odcinków specjalnych w tych zawodach to około 200 km.
Ten dystans najczęściej podzielony jest
na 8-14 oesów. Pierwsza piętnastka załóg każdej rundy zdobywa punkty do klasyfikacji
generalnej mistrzostw. Oprócz tego zawodnicy punktują także w poszczególnych klasach.
Finałowy odcinek specjalny rajdu to tzw. Power Stage, czyli oes, na którym trzy
najszybsze załogi zdobywają dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw. Mistrzami
Polski zostaje załoga, która w trakcie sezonu wywalczyła najwięcej punktów.