Nadziewana pistacjami, chrupiącym nitkowatym ciastem kataifi i pastą sezamową - dubajska czekolada to deser, który z dnia na dzień stał się kulinarnym przebojem. Podbiła serca łasuchów, a także inspiruje ich do odtworzenia jej smaku w domu. Przysmak dotarł także do Polski, gdzie wyprzedaje się w mgnieniu oka.
Wystarczył jeden filmik na TikToku, który 18 grudnia 2023 r. opublikowała influencerka kulinarna Maria Vehera, by wytwarzana w domowej kuchni czekolada stała się najbardziej pożądanym przysmakiem na świecie. Jak przyznała w rozmowie z CNN Sarah Hamouda, twórczyni hitowej czekolady i założycielka Fix Dessert Chocolatier, pomysł na biznes zainspirowały jej ciążowe zachcianki. Nie spodziewała się, że ręcznie wytwarzane tabliczki czekolady staną się synonimem luksusu i wkrótce pojawi się wielu chętnych do skopiowania jej patentu.
To nie jest po prostu batonik czekoladowy. Chcemy stworzyć doświadczenie - przyznała Hamouda. Ta mieszkająca w Dubaju pół Brytyjka, pół Egipcjanka uruchomiła markę w 2021 roku, traktując to jako zajęcie dodatkowe. Z pomocą męża, który wymyśla chwytliwe nazwy słodyczy, rozpoczęła pracę nad czekoladowymi przysmakami. Choć w swojej ofercie ma kilka smaków nawiązujących m.in. do kulinarnych tradycji Dubaju i upodobań jego mieszkańców, tym, co zdecydowało o jej globalnym sukcesie, była czekolada nadziewana pistacjami, chrupiącym nitkowatym ciastem kataifi i pastą sezamową o nazwie Can't Get Knafeh Of It.
In her first in-depth interview following her global success and recognition, Dubai-based Sarah Hamouda talks to Arabian Business about how her pregnancy craving turned into a chocolate empire which received the ultimate royal recognition. Read more: https://t.co/HLginn48iT
ArabianBusinessOctober 31, 2024
W ciągu roku nagranie, które opublikowała Maria Vehera, zanotowało ponad 100 mln odsłon. Dubajska czekolada stała się na tyle cennym nabytkiem, że nierzadko była przemycana. Zaś sam Dubaj stał się celem turystycznych wypraw, które zainspirowała chęć skosztowania popularnego przysmaku. Jak wykazało badanie platformy Expedia, 17 proc. pytanych turystów stwierdziło, że pojechałoby do Dubaju tylko po to, aby spróbować czekolady.
O jej sukcesie zdecydowała nie tylko popularność w internecie, czy pewna ekskluzywność, bowiem ta od Fix Dessert Chocolatier produkowana jest w ograniczonej dziennej ilości. Można przypuszczać, że o sukcesie zdecydowały także użyte do wyrobu pistacje, które w ubiegłym roku stały się jednym z najpopularniejszych deserowych smaków. Wszelkie słodycze z ich dodatkiem były punktem obowiązkowym każdej cukierni, która aspirowała do miana modnego miejsca.
Nie trzeba było długo czekać, by pomysł Hamoudy podchwyciła branża spożywcza. Produkty inspirowane dubajską czekoladą są sprzedawane również w Polsce i trafiają do kolejnych sieci handlowych. Nabywców nie odstraszają nawet ceny, które wahają się od kilkunastu do nawet 40 złotych.