Możliwe, że już 12 listopada zostanie otworzony tunel pod Luboniem Małym w ciągu trasy S7, czyli zakopianki. To jeden z najdłuższych i jeden z najbardziej oczekiwanych tunelów w Polsce.

REKLAMA

Dziś miejsce budowy odwiedził prezydent Andrzej Duda. "Tunel w ciągu zakopianki praktycznie jest już gotowy, za kilkanaście dni zostanie otworzony" - zapowiedział, wizytując powstając tunel na drodze pod Tatry.

Do otwarcia tunelu konieczne są jednak jeszcze ćwiczenia ewakuacyjne, próby systemów bezpieczeństwa oraz ostatnie odbiory. Potrzebna jest 100-procentowa pewność, że zadziałają wszystkie systemy. Od wyników tych testów zależy, kiedy tunel zostanie udostępniony kierowcom. Nieoficjalna data to 12 listopada.

"Robimy wszystko, żeby ten tunel został oddany do użytkowania w listopadzie. Wszystkie systemy bezpieczeństwa zostały na roboczo sprawdzone, strażacy przeprowadzają wizje lokalne, zostają nam do przeprowadzenia próby dymowe i ćwiczenia w ewakuacji, czyli symulowany pożar w tunelu" - powiedział RMF FM Tomasz Pałasiński z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video

Tomasz Pałasiński, dyr. krakowskiego oddziału GDDKiA

Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video

Tomasz Żuchowski, prezes GDDKiA

Tunel ma ponad 2 kilometry długości, w środku zamontowany będzie system pomiaru prędkości, a maksymalna prędkość jazdy, która będzie obowiązywać w tunelu to 100 km/h.

Ostatnie prace wykończeniowe w tunelu na zakopiance

Prace w samym tunelu, wydrążonym w górze Luboń Mały na odcinku Naprawa - Skomielna Biała, zostały już zakończone. Nawierzchnia na dojazdach do portali tunelu jest gotowa, prowadzone są jeszcze prace w pasach rozdziału jezdni i drogach serwisowych obsługujących tereny przyległe do trasy ekspresowej.

Zrobione jest już oznakowanie poziome wewnątrz lewej nitki, a wykonywane jest w prawej nitce. Montowane jest oznakowanie pionowe poza obiektem, na dojazdach. Rozpoczęły się prace związane z oblicowaniem muru oporowego przed portalem południowym.

W tunelu jest ponad 3 tys. lamp, 76 wentylatorów strumieniowych, 20 wentylatorów kurtyny powietrznej i cztery wentylatory napowietrzające. W przejściach pomiędzy tunelami zainstalowano 11 kompletów układów różnicujących ciśnienie. Wewnątrz obydwu nitek tunelu zainstalowano kamery monitoringu wizyjnego. Zapewniona jest łączność alarmowa i system ostrzegania pożarowego, czujniki dymu oraz czujniki ciepła. Znalazło się tam także 178 głośników, z których w razie konieczności będzie słychać ostrzeżenia i polecenia.

Otwarcie tunelu na zakopiance kilkakrotnie przesuwane

Drążenie tunelu rozpoczęło się 6 marca 2017 r. w miejscowości Naprawa, od strony północnej. Prace były wykonywane 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu.

Pierwsza nitka tunelu została przebita w październiku 2019 r., a równoległa - w kwietniu 2020 r.

Termin zakończenia budowy tunelu był kilkakrotnie przesuwany. Najpierw zapowiadano, że tunel będzie gotowy do końca 2021 roku, a później termin zakończenia prac przy budowie tunelu wyznaczono na luty tego roku. Kolejna data ukończenia robót została ustalona na koniec czerwca.

O przesunięcie terminu wnioskował wykonawca, argumentując opóźnienia pandemią i absencją pracowników oraz niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi.

Do wydrążenia tunelu używano ciężkiego sprzętu, ale także ok. 180 ton materiałów wybuchowych. Podczas budowy wydobyto materiał skalny o objętości 600 tys. m sześciennych. Do budowy użyto 190 tys. m sześciennych betonu i 48 tys. ton stali.