Mimo wielu ostrzeżeń, wciąż oszustom udaje się wyłudzić pieniądze metodą "na BLIKa". Młoda mieszkanka powiatu nowosądeckiego przekonana, że pomaga swojemu narzeczonemu, straciła 1000 złotych. Policja radzi, by zawsze sprawdzać, komu przekazuje się kody BLIK.
Jak informuje Aneta Izworska z nowosądeckiej Policji, schemat działania cyberoszustów jest zazwyczaj bardzo podobny. Najpierw włamują się na konto na portalu społecznościowym (np. Facebook) wytypowanego przez siebie użytkownika, tym samym je przejmując, a następnie rozsyłają do jego znajomych wiadomości (np. Messengerem) z prośbą o udostępnienie kodu BLIK.
Przestępcy, podszywając się pod właściciela konta, prowadzą z potencjalnymi ofiarami luźne rozmowy, aby nie wzbudzać ich niepokoju. Wywierają też presję czasu, by nie miały chwili na spokojnie zastanowienie się nad sytuacją. Zazwyczaj wmawiają, że są w trakcie zakupów i zapomnieli portfela, czy kupują coś w Internecie po okazyjnej cenie, a nie mają pieniędzy na koncie. Proszą o kod BLIK na kwotę kilkuset złotych, jednocześnie obiecując jak najszybszy zwrot pieniędzy, nawet z nawiązką.
Po otrzymaniu kodu, wygenerowanego przez aplikację bankową, oszuści najczęściej wypłacają gotówkę z bankomatu w innym regionie kraju. Chociaż właściciel konta musi potwierdzić taką transakcję, robi to, będąc przekonanym, że pomaga znajomemu, który znalazł się w potrzebie.
W taki właśnie sposób młoda mieszkanka powiatu nowosądeckiego została oszukana przez cyberprzestępcę podszywającego się pod jej narzeczonego. 15 marca kobieta otrzymała przez komunikator wiadomość od narzeczonego z prośbą o udostępnienie kodu BLIK na opłacenie zakupów internetowych. Niczego nie podejrzewając, podała kod i jak się później okazało, straciła 1000 złotych. Jej pieniądze zostały wypłacone w jednym z bankomatów na terenie województwa pomorskiego - poinformowała Aneta Izworska.
Niestety transakcji dokonanych za pomocą kodu BLIK nie można cofnąć dlatego policjanci radzą, w jaki sposób uchronić się przed oszustami.
Należy przede wszystkim
- szczególnie chronić swój PIN do aplikacji mobilnej banku, a także dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania!
- Nie należy udostępniać wygenerowanych kodów BLIK. Trzeba dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej.
- W sytuacji, gdy ktoś prosi o przekazanie takiego kodu, zawsze należy zweryfikować tożsamość osoby, która wysłała wiadomość. Wystarczy zadzwonić do znajomego, aby upewnić się, czy faktycznie znalazł się w potrzebie.