Spółka PKP PLK ogłosiła przetarg na budowę pierwszego odcinka nowej linii kolejowej w ramach projektu "Podłęże-Piekiełko". Tory pomiędzy Szczyrzycem a Tymbarkiem mają powstać do 2029 roku i zostaną poprowadzone przez dwa tunele, wiadukty i mosty. Szacowany koszt inwestycji to ponad 2 mld złotych netto.
Nowa linia kolejowa numer 622 ma połączyć projektowaną stację Szczyrzyc z istniejącą już przy trasie kolejowej Chabówka - Nowy Sącz stacją Tymbark.
Ponad 8-kilometrowy odcinek torów będzie dostosowany, jak cała linia "Podłęże-Piekiełko", do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych.
Zgodnie z projektem tory zostaną poprowdzone przez dwa tunele o długości 3,8 km oraz 1 km, a także mosty i wiadukty kolejowe. Wszystkie skrzyżowania z lokalnymi drogami będą bezkolizyjne.
W ramach inwestycji powstanie sieć trakcyjna i cyfrowy system sterowania ruchem pociągów, dostosowany do najnowszych standardów europejskich.
Pośrodku budowanego odcinka powstanie nowy przystanek kolejowy: Stróża k. Dobrej.
Realizacja odcinka Szczyrzyc - Tymbark to pierwszy etap budowy nowej linii kolejowej w ramach projektu Podłęże-Piekiełko, największej inwestycji kolejowej na południu Polski.
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podczas briefingu w Zakopanem przypomniał, że inwestycja ta usprawni podróże między Krakowem a Sądecczyzną i Podhalem.
To słynna linia, która skróci czas podróży: do Zakopanego będziemy podróżować w 90 minut, a do Nowego Sącza w 60 minut - zapowiedział minister.
Według niego cały projekt Podłęże - Piekiełko będzie jedną z najdroższych inwestycji kolejowych w Polsce, o łącznej szacunkowej wartości 12 mld zł. Mamy zabezpieczone pieniądze zarówno z KPO jak i z z Krajowego Programu Kolejowego i przystępujemy do działań" - zaznaczył Klimczak.
Obecnie zaawansowane prace budowlane toczą się przy trzech innych fragmentach modernizowanej linii kolejowej Chabówka - Nowy Sącz. Wykonawcy pracują na odcinkach: Limanowa - bocznica Klęczany, bocznica Klęczany - Nowy Sącz oraz Chabówka - Rabka Zaryte. Modernizacja pierwszych fragmentów tej trasy zakończy się już w przyszłym roku, a do 2030 roku powstanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną.
Jak zapowiada PKP PLK najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków - Nowy Sącz w 60 minut, a podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.
Burmistrz Zakopanego Łukasz Filipowicz ocenił podczas briefingu, że inwestycja ma niesłychanie ważne znaczenie dla stolicy Tatr - pozwoli ona jej mieszkańcom i turystom na szybką podróż koleją między Krakowem i Zakopanem, a także odkorkuje popularną drogową Zakopiankę.