W czwartek po południu (2 listopada, ok. 17:00) rozpocznie się końcowy etap prac związany z przebudową skrzyżowań w Makowie Podhalańskim. Będą to ostatnie duże utrudnienia na drodze krajowej nr 28 związane z tą inwestycją.
W ramach prac będzie układana na trasie wierzchnia, ścieralna warstwa asfaltu. Prace potrwają 2 noce, od późnego popołudnia do rana (z czwartku na piątek i z piątku na sobotę, od 17:00 do 6:00).
Prace wymagają wprowadzenia ruchu wahadłowego. Będzie on sterowany w ciągu dnia ręcznie, w nocy będzie obowiązywała sygnalizacja świetlna. Dla samochodów do 3,5 tony przewidziano objazdy po południowej stronie drogi (Kolejowa, Partyzantów, Orkana, Sportowa) i po północnej stronie (Kasztanowa, Kościuszki, Szpitalna, Kochanowskiego, Orzeszkowej).
Poszczególne objazdy będą uruchamiane w zależności od postępu prac.
Po zakończeniu tych prac pozostanie m.in. malowanie oznakowania poziomego i montaż sygnalizacji świetlnej.
W ramach inwestycji wykonawca buduje dodatkowe pasy do lewoskrętu w ul. Kolejową i do Rynku oraz dwa azyle na przejściach dla pieszych.
Wymieniona zostanie nawierzchnia, przebudowane zostanie dziewięć zjazdów indywidualnych, chodniki po obu stronach drogi, sygnalizacja świetlna, kanalizacja deszczowa i sieć teletechniczna.
Wykonane zostanie doświetlenie istniejących pięciu przejść dla pieszych na DK28 oraz na ul. Kolejowej i ul. Kopernika. Wartość prac to 6,8 mln zł.
W Makowie Podhalańskim droga krajowa nr 28 (czyli ul. Wolności i ul. 3 Maja) przebiega przez centrum miasta. Jest jednojezdniowa o jednym pasie w każdą stronę i obciążona bardzo dużym ruchem, zarówno osobowym, jak i ciężarowym. Jest to główny dojazd z południowej części województwa małopolskiego do Wadowic i Zatora.
Generalny Pomiar Ruchu przeprowadzony w latach 2020/21 wykazał, że średnio na dobę przejeżdża tędy ponad 16,6 tys. pojazdów. W stosunku do poprzedniego pomiaru z 2015 r. ruch wzrósł o 30 proc.
Na odcinku przewidzianym do przebudowy występują trzy skrzyżowania z ulicami: Rynek, Kopernika oraz Kolejową. Z powodu dużej liczby pojazdów, manewry lewoskrętu są utrudnione i ograniczają płynność ruchu. Przebudowa drogi jest konieczna, by poprawić zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort jazdy.