Kolejne trzy osoby, pracownicy placówek służby zdrowia, zostały zatrzymane w prowadzony przez Prokuraturę Regionalną we Wrocławiu w śledztwie dotyczącym "ustawiania" przetargów na zakup sprzętu medycznego. To ciąg dalszy akcji CBA rozpoczętej pod koniec stycznia.

REKLAMA

Jak poinformowała we wtorek PAP rzeczniczka Prokuratury Regionalnej we Wrocławiu prok. Katarzyna Bylicka, w kwietniu funkcjonariusze warszawskiej CBA zatrzymali trzy kolejne osoby w śledztwie dotyczącym przetargów na zakup sprzętu medycznego. Postępowanie obejmuje lata 2019-2020.

Jak ustawiano przetargi?

Zatrzymani to pracownicy placówek służby zdrowia - naczelna pielęgniarka w powiatowym centrum medycznym, p.o. kierownika filii stacji pogotowania ratunkowego oraz pracownik w dziale zamówień stacji pogotowia ratunkowego - podała prok. Bylicka.

Według prokuratury, jeden z podejrzanych w tym śledztwie, wcześniej zatrzymany przedstawiciel firmy dostarczającej sprzęt medyczny, zawiązywał nieformalne porozumienia z osobami zajmującymi się przetargami w placówkach medycznych.

Jeszcze przed ogłoszeniem przetargów osoby zatrudnione w podmiotach medycznych przekazywały mu informacje o ich planowaniu, po czym uzgadniały z nim specyfikacje istotnych warunków zamówienia w taki sposób, by warunki te spełniał w największym stopniu sprzęt firmy, którą reprezentował
- opisała przestępczy proceder prok. Bylicka.

Zatrzymane w ostatnim czasie osoby usłyszały zarzuty przyjmowania korzyści majątkowych, utrudniania przetargów publicznych oraz składania fałszywego oświadczenia. Zastosowano wobec nich poręczenie majątkowe i dozór policyjny, mają też zakaz opuszczania kraju.

Do tej pory w śledztwie prowadzonym przez wrocławską prokuraturę zarzuty postawiono dziewięciu osobom.

W tych województwach miało dochodzić do nieprawidłowości

Funkcjonariusz CBA prowadzą działania na terenie kilku województw: mazowieckiego, łódzkiego, wielkopolskiego i lubelskiego.

Ujawniony proceder miał charakter ogólnokrajowy, do nieprawidłowości dochodziło w licznych szpitalach publicznych. Tym sposobem nabywano głównie sprzęt ratowniczy wchodzący na wyposażenie nowych karetek pogotowia m.in. w postaci urządzeń do kompresji klatki piersiowej i defibrylatory - informuje CBA.

Łączna wartość zamówień objętych śledztwem, w których miało dojść do nieprawidłowości, to ok. 5 milionów złotych.