Warszawa to ważne centrum biznesowe, a co za tym idzie, przyciąga przedsiębiorców z kraju i zagranicy. Stolica oferuje też liczne możliwości dla firm różnej wielkości i z różnych branż, także tych małych. Ile przedsiębiorstw działa w Warszawie? Czy w ogóle opłaca się zakładać biznes nad Wisłą? A jeśli tak, to od czego zacząć?
Na podstawie danych z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) w Warszawie zarejestrowanych jest ponad 400 tysięcy aktywnych firm. To ogromna liczba, która stawia stolicę Polski na czele krajowego rynku przedsiębiorczości.
Centralne położenie i infrastruktura ułatwiają prowadzenie działalności gospodarczej z perspektywy logistycznej i komunikacyjnej. Dobrze skomunikowany transport publiczny oraz dostęp do międzynarodowego lotniska, wspierają zarówno lokalne, jak i globalne operacje firm.
Co więcej, Warszawa przyciąga wykwalifikowanych pracowników z całego kraju oraz z zagranicy. Natomiast obecność wielu prestiżowych uczelni wyższych sprawia, że przedsiębiorcy mają dostęp do wysoce wykształconej kadry. To z kolei przekłada się na szeroką gamę usług wspierających biznes, m.in. księgowych.
Warszawa jest również jednym z największych rynków zbytu w kraju. Duża liczba mieszkańców oraz wysoki poziom życia przekładają się na zwiększone możliwości sprzedażowe dla firm oferujących różnorodne produkty i usługi. W takich warunkach szanse na biznesowy sukces są więc ogromne.
Pierwszym krokiem jest oczywiście opracowanie pomysłu na biznes. Prawdziwe schody zaczynają się jednak później. Gdzie jak gdzie, ale w Warszawie naprawdę trudno się przebić. Co więc warto wcześniej zrobić?
Przed podjęciem jakichkolwiek działań, należy dokładnie zbadać rynek. Istotne jest zidentyfikowanie konkurencji, określenie potrzeb i oczekiwań potencjalnych klientów oraz analiza panujących w branży trendów. Badanie rynku pomoże także ocenić, czy pomysł na biznes ma w ogóle szanse powodzenia.
Kolejny krok to decyzja o wyborze formy prawnej działalności gospodarczej. Można założyć taką jednoosobową lub którąś ze spółek: cywilną, z ograniczoną odpowiedzialnością, komandytową bądź jawną. Każda z nich ma oczywiście swoje zalety i wady, więc warto dokładnie się z nimi zapoznać.
Zanim oficjalnie rozpocznie się działalność, najlepiej zaplanować strategię marketingową. Bez marketingu nie sposób liczyć na przebicie się w mieście, w którym jest już 400 tysięcy przedsiębiorstw. Warto stworzyć stronę internetową, profile w mediach społecznościowych oraz zaplanować kampanie reklamowe, które pomogą w dotarciu do pierwszych klientów.
Na koniec wszystkie pomysły i możliwe zagrożenia dla nowej działalności najlepiej przelać na papier. Biznesplan powinien szczegółowo opisywać sposób prowadzenia firmy. Należy w nim zawrzeć m.in. cele krótko- i długoterminowe, metody promocji i analizę finansową. Co więcej, jest on niezbędny przy ubieganiu się o finansowanie.
Przed startem warto zabezpieczyć finansowanie, które umożliwi pokrycie kosztów początkowych oraz utrzymanie płynności środków w pierwszych miesiącach działalności. Niestety, nie wszyscy mogą skorzystać z oszczędności albo liczyć na pomoc bliskich. Być może do zdobycia funduszy potrzebny będzie kredyt.
Do pożyczenia pieniędzy, a także ubiegania się o leasing, potrzeba jednak czegoś jeszcze - oddzielnego rachunku rozliczeniowego. Osoby, które chcą znaleźć najlepsze konto firmowe, docenią pomoc rankingów publikowanych w serwisie MamBiznes.pl. Kto wie, być może uda im się skorzystać z jednej z wielu promocyjnych ofert.
Założenie konta biznesowego przynosi wiele korzyści. Rachunek pozwala na rozdzielenie finansów prywatnych od firmowych. Dzięki temu łatwiej utrzymać w tym zakresie porządek, bo dane sumy nie mieszają się ze sobą.
Nie sposób nie docenić też prostszego prowadzenia księgowości. Wszystkie transakcje związane z działalnością gospodarczą są widoczne w jednym miejscu, co umożliwia dokładne monitorowanie przychodów i rozchodów. W związku z tym konto ułatwia także sporządzanie raportów finansowych i rozliczeń podatkowych.
Założenie rachunku rozliczeniowego dla firmy buduje jej profesjonalny wizerunek. Taki podmiot zyskuje w oczach klientów, kontrahentów i instytucji finansowych. Dla wielu partnerów biznesowych możliwość realizowania przelewów na konto firmowe to po prostu dowód na solidność i wiarygodność przedsiębiorstwa.
Dziś trudno wyobrazić sobie prowadzenie działalności gospodarczej bez bycia widocznym w internecie. Dzięki promocji nawet lokalnym sklepiku gdzieś na Żoliborzu usłyszą osoby z innych części miasta oraz spoza niego. Właśnie dlatego po jakimś czasie warto pomyśleć o współpracy z firmą kurierską.
Usługi kurierskie pozwalają przedsiębiorcom na dotarcie do nabywców mieszkających w dowolnym miejscu na świecie. Co więcej, umożliwiają sprzedawcom oferowanie szybkich i terminowych przesyłek, co zwiększa zadowolenie klientów. Szybka dostawa może także przyciągnąć nowe osoby.
Podpisanie umowy z dostawcą zamówień ułatwia również obsługę zwrotów. Dla wielu klientów jest to kluczowe kryterium wyboru sklepu. Szybkie i proste procedury odsyłania towarów minimalizują obawy konsumentów związane z nietrafionymi wyborami. Tym samym zwiększają ich skłonność do dokonywania zakupów.
Po pewnym czasie warto zastanowić się nad kwestią składowania produktów. Niektóre firmy kurierskie oferują usługę magazynowania. Pozwala to skoncentrować się na sprzedaży i marketingu, a nie na zarządzaniu operacjami. Outsourcing tych zadań pomoże też obniżyć koszty prowadzenia przedsiębiorstwa.
W stolicy działają tysiące firm ze wszelkich branż. Aby dołączyć do tego grona przedsiębiorców, trzeba więc skrupulatnie zaplanować każdy krok. Dzięki temu nawet w tak wymagającym środowisku biznesowym szansa powodzenia będzie naprawdę duża.