Warszawa z nowymi połączeniami do Trójmiasta i Krakowa, rosnący standard podróżowania i możliwość podróży pociągiem PKP Intercity na Litwę – to najważniejsze nowości dla województwa mazowieckiego w nowym rozkładzie PKP Intercity, który wejdzie w życie w niedzielę.

REKLAMA

W nowym rozkładzie jazdy Warszawę obsłuży ponad 150 pociągów. Mieszkańcy Warszawy wyraźnie odczują efekty największego programu inwestycyjnego w historii narodowego przewoźnika - "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji". Dzięki wielomiliardowym inwestycjom udział kategorii IC w ramach połączeń ekonomicznych zwiększy się do prawie 85% (wcześniej 77%). Tym samym już prawie 90% wszystkich pociągów będzie obsługiwane nowoczesnym taborem kategorii IC, EIC lub EIP.

Więcej połączeń EIP do Trójmiasta i Krakowa

W nowym rozkładzie PKP Intercity zapewniło więcej połączeń pomiędzy Warszawą a Trójmiastem i Krakowem, które będą obsługiwane składami EIP. Od 11 grudnia na tory będzie wyjeżdżać 14 par pociągów tej kategorii w stronę dawnej stolicy Polski, a od marca także w kierunku Gdyni (do tego czasu 13). Nowe połączenia umożliwią między innymi podróż w najwyższym standardzie z Warszawy do Krakowa po godzinie 16.

Warszawę z Krakowem połączy dodatkowo również pociąg IC Kinga, który zostanie uruchomiony od maja. Będzie kursował codziennie, a po drodze zatrzyma się między innymi w Radomiu i Kielcach. Połączenie będzie obsługiwane nowoczesnym składem ED160 FLIRT, na pokładzie którego znajduje się klimatyzacja, udogodnienia dla podróżnych z niepełnosprawnościami, rowerzystów czy rodzin z dziećmi. Z Warszawy pociąg wyjedzie ok. godz. 10:30, z kolei powrót do stolicy został zaplanowany ok. godz. 17:50.

Koleją na Litwę

W nowym rozkładzie jazdy pojawi się nowe połączenie Kraków - Wilno - Kraków, które umożliwi podróże między Polską a Litwą z jedną przesiadką. Zapewni je pociąg IC Hańcza (w wyższej kategorii, dotychczas w TLK) kursujący do tej pory pomiędzy Krakowem a Suwałkami, zatrzymując się pod drodze w m.in. Warszawie, Wołominie, Tłuszczu, Łochowie i Małkini.

Od 11 grudnia będzie kursował w wydłużonej relacji do znajdującej się na Litwie stacji Mockava, gdzie będzie skomunikowany ze składem kolei litewskich do Kowna i Wilna. Podróżowanie pomiędzy polskimi a litewskimi miastami będzie więc możliwe z jedną przesiadką. Składy będą podstawiane na ten sam peron, co ułatwi pasażerom przejście między pociągami. Podróż będzie odbywała się na jednym bilecie. Za podróż z Warszawy do Wilna pasażerowie zapłacą 25 euro, a do Kowna - 20.

Wyższy standard podróżowania

Wyższą kategorię IC otrzyma dotychczasowy pociąg TLK Kormoran. Dla pasażerów oznacza to podniesienie komfortu podróży, ponieważ połączenie będzie realizowane nowoczesnym zespołem trakcyjnym ED160 FLIRT. Wraz ze zmianą kategorii zmieni się również trasa pociągu - w dni robocze pojedzie z Olsztyna do Bielska-Białej, a w weekendy do Wisły. Pociąg zatrzyma się m.in. w Działdowie, Mławie, Ciechanowie, Nowym Dworze Mazowieckim, Legionowie i Warszawie.

Do obsługi połączeń przejeżdżających przez Radom i Pionki przeznaczona zostanie większa liczba świeżo zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74. Nowoczesny pojazd zacznie obsługiwać w grudniu kursujący pomiędzy Lublinem a Katowicami pociąg IC Sztygar. Z funkcjonalności tych zmodernizowanych składów mogą już korzystać pasażerowie podróżujący składami IC Bolko, IC Morcinek oraz IC Jagiełło. Do ich dyspozycji są m.in. klimatyzacja, Wi-Fi i dostęp do gniazdka elektrycznego przy każdym miejscu. Pojazd jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, znajduje się w nim także miejsce przeznaczone do przewozu rowerów. Z kolei lepsze wygłuszenie jednostki wpływa pozytywnie na komfort podróży.

Zmiana zestawienia i podwyższenie standardu podróżowania obejmą również pociągi TLK Pobrzeże relacji Łódź Fabryczna - Kołobrzeg - Łódź Fabryczna i TLK Zosia relacji Łódź Fabryczna - Warszawa Wschodnia - Łódź Fabryczna. Pociągi zostaną zestawione ze zmodernizowanych klimatyzowanych wagonów standardu IC.

Przysucha w siatce połączeń PKP Intercity

Planowo od września przyszłego roku nowy pociąg IC Wieniawski relacji Poznań Główny - Lublin Główny - Poznań Główny zapewni bezpośrednie połączenie Radomia między innymi z Łodzią i Poznaniem. Tym samym umożliwi również włączenie do siatki połączeń Przysuchy, co wpisuje się w strategię walki z wykluczeniem transportowym mniejszych miejscowości.

Od 12 marca 2023 roku wybrane pociągi PKP Intercity pojadą warszawską linią obwodową (linia nr 20), zatrzymując się na stacji Warszawa Młynów oraz przy peronie 9. stacji Warszawa Zachodnia.

W zamian za dotychczasowy pociąg IC Wysocki, łączący Katowice z Warszawą, na tory wyjedzie nowy pociąg EIC Ondraszek, który będzie kursować w tej samej relacji (w trakcie rozkładu jazdy, po zakończeniu prac w stacji Czechowice-Dziedzice, pociąg zostanie wydłużony z i do Bielska-Białej). Z kolei skład EIC Panorama zestawiony z najnowszych wagonów PKP Intercity pojedzie pomiędzy Wrocławiem a Warszawą i zastąpi pociąg EIP.

Dostosowanie do prac modernizacyjnych i zmiany w kursowaniu

Obowiązujący od 11 grudnia 2022 roku rozkład jazdy uwzględnia zmiany, które zapewnią optymalne kursowanie pociągów podczas modernizacji linii kolejowych.

Kontynuowane będą prace inwestycyjne na stacji Warszawa Zachodnia, które wpływają na kursowanie części pociągów jeżdżących do i z Warszawy. W związku z wprowadzeniem ruchu jednotorowego na dalekobieżnej linii średnicowej część pociągów będzie kursować przez stację Warszawa Gdańska lub Warszawa Śródmieście bądź w skróconej relacji do lub z Warszawy Wschodniej lub Warszawy Głównej.

Od czerwca 2023 roku z powodu prac torowych na Centralnej Magistrali Kolejowejzawieszone zostanie kursowanie pociągów IC Warmia (na odcinku Warszawa Zachodnia - Kraków Główny) oraz IC Łokietek (w całej relacji od Krakowa Głównego do Warszawy Wschodniej).

Trwające prace na linii kolejowej nr 6 na odcinku Kietlanka - Białystok powodują, że ruch pociągów prowadzony będzie jednotorowo, a jedna para zostanie zastąpiona autobusami komunikacji zastępczej. Mimo dużych utrudnień, siatka połączeń została opracowana tak, aby zachować jak największą bezpośredniość połączeń z i do Białegostoku.

Kontynuacja prac modernizacyjnych na linii kolejowej nr 25 na odcinku Ostrowiec Świętokrzyski - Sandomierz wymusi zawieszenie w marcu 2023 r. kursowania jeżdżących na trasie Warszawa - Przemyśl - Warszawa pociągów IC San oraz IC Witos. W zamian uruchomiony zostanie pociąg IC Rej relacji Warszawa Wschodnia - Kielce - Warszawa Wschodnia.