"Zakładamy, że w najbliższych tygodniach wojewoda mazowiecki wyda decyzję lokalizacyjną dla nowego lotniska w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego" - poinformował prezes spółki CPK Filip Czernicki. Dodał, że zgodnie z harmonogramem prace na terenie portu ruszą w 2026 r.

REKLAMA

Kiedy rozpocznie się proces wywłaszczeń?

Uzupełniamy dokumentację, w oparciu o którą wojewoda wyda tę decyzję. Uwzględniamy w dokumentach konkretne działki, jakie udało się nam pozyskać w Programie Dobrowolnych Nabyć - wyjaśnił Czernicki. Jak dodał, pozwoli to spółce na wysłanie kompletu dokumentów do wojewody.

Spodziewamy się, że w najbliższych tygodniach decyzja lokalizacyjna zostanie przez wojewodę wydana - przekazał.

Prezes CPK podkreślił, że decyzja wojewody to dopiero pierwszy etap. Będzie to pierwsza administracyjna decyzja lokalizacyjna i dopiero jej prawomocna wersja upoważni nas do prowadzenia procesów wywłaszczeniowych, których - mam nadzieję - nie będzie, albo będzie ich jak najmniej. Stąd namawiam wszystkich, aby skorzystali z możliwości porozumienia się i zbycia nieruchomości w trybie dobrowolnym - powiedział.

Ponad 40 proc. powierzchni terenu, na którym wybudowany ma być Centralny Port Komunikacyjny, kupiła do tej pory spółka CPK - ustalił w poniedziałek dziennikarz RMF FM Michał Dobrołowicz.

W czwartek podano, że w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć spółka CPK zakupiła dotychczas na terenie objętym planowaną decyzją lokalizacyjną 1635 działek o łącznej pow. 1,5 tys. ha, a dla kolejnych 350 ha są podpisane protokoły uzgodnień.

Czernicki nie wykluczył, że po wydaniu przez wojewodę decyzji lokalizacyjnej będą składane odwołania. Według szefa CPK, w takim scenariuszu uprawomocnienia decyzji można spodziewać się w drugiej połowie 2025 r. To jest moment, w którym nabędziemy prawo do nieruchomości objętych decyzją lokalizacyjną. Tym samym będziemy mieli tytuł do występowania z wnioskami o pozwolenie na budowę - wyjaśnił.

Kto jest odpowiedzialny za budowę CPK?

Czernicki dodał, że równolegle spółka musi dopilnować, aby zakończone zostały wszystkie projekty architektoniczne związane z nowym lotniskiem.

Tutaj intensywne prace trwają po stronie naszych najważniejszych kontraktorów, czyli biura architektonicznego Foster and Partners, które projektuje terminal oraz firmy Dar z grupy Sidara, która jest głównym inżynierem części infrastruktury pozaterminalowej, czyli m.in. dróg kołowania, dróg startowych, płyt postojowych. Prace te powinny zakończyć się w połowie przyszłego roku - wskazał.

Zaznaczył, że zgodnie z harmonogramem w 2026 r. spółka będzie mogła formalnie zacząć realizować inwestycje już na terenie lotniska.

Jak powiedział Czernicki, architekci z firmy Foster złożyli do spółki ok. 6250 rysunków projektowych i ponad 50 raportów. To jest mniej więcej 60 proc. prac projektowych, w tym zawarta jest przede wszystkim cała kubaturowa część terminala. Pracuje nad tym ponad 500 architektów - wyjaśnił. Dodał, że w przypadku firmy Dar zaawansowanie projektu jest na poziomie ok. 50 proc.

Chcemy, aby całe lotnisko było nowoczesne i przede wszystkim przyjazne środowisku. Zamierzamy zastosować najnowsze technologie, także w zakresie wykorzystania energii. Planujemy dużą farmę fotowoltaiczną i myślę, że powinniśmy też myśleć nad farmą wiatrową, która uzupełniłaby te zielone źródła energii. Jest szansa, żeby lotnisko było samowystarczalne energetycznie - powiedział.

Prezes CPK: Konieczna jest pilna rozbudowa Lotniska Chopina

Prezes spółki CPK przekazał, że obecnie trwają prace analityczne dotyczące ruchu lotniczego dla Polski i Mazowsza.

Największym portem w Polsce, czyli Lotniskiem Chopina zarządzają Polskie Porty Lotnicze (PPL) należące do Grupy CPK. Od początku roku lotnisko odprawiło prawie 20 mln pasażerów; to blisko 15-proc. wzrost liczby podróżnych rok do roku. Obecne władze portu wskazują na potrzebę rozbudowy stołecznego lotniska ze względu na wzrastającą liczbę podróżnych z niego korzystających.

Zaniechanie rozbudowy Lotniska Chopina przez naszych poprzedników było dramatycznym błędem. Obecna infrastruktura nie jest w stanie odprawić więcej niż 23 mln pasażerów, a zgodnie z szacunkami już w tym roku port ma obsłużyć ok. 21 mln podróżnych. Dlatego rozbudowa musi się wydarzyć pilnie, zanim pasażerów będzie mogło przejąć lotnisko centralne w ramach CPK - powiedział Czernicki.

Zwrócił uwagę, że w grudniu zostaną przedstawione szczegóły rozbudowy stołecznego portu. PPL będzie informować o przyjętej koncepcji, harmonogramie i kosztach - dodał.

Prezes CPK wskazał, że celem tej inwestycji będzie rozbudowa Lotniska Chopina tak, by do 2032 r. port mógł obsługiwać ok. 28-30 mln pasażerów rocznie.