"Możemy z dumą ogłosić, że jesteśmy gotowi do wdrożenia nowego systemu opłat za przejazdy komunikacją miejską" – poinformowała dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego Katarzyna Strzegowska. ZTM przedstawił projekt nowego systemu biletowego, który zastąpi obecną, przeszło 20-letnią technologię.
Nowy system biletowy umożliwi opłatę za przejazd za pomocą karty płatniczej, telefonu, smartwatcha oraz karty miejskiej. Z tramwajów i autobusów znikną natomiast biletomaty.
Docelowo, chodzi o wyeliminowanie kartonikowych biletów oraz karty miejskiej i przeniesienie całego systemu biletowego do aplikacji. Oznacza to, że pasażerowie nie będą musieli się martwić o zakup biletów i ich kasowanie, a sama podróż przebiegnie szybko i sprawnie.
Nowy system biletowy, to bardzo duży, długoletni i wymagający projekt biorąc pod uwagę wielkość Warszawy i całej aglomeracji oraz naszą rozbudowaną ofertę taryfową. Dlatego też, planując nowy system musieliśmy wszystko dobrze przemyśleć i szczegółowo zaplanować. Przygotowanie postępowania kosztowało nas sporo wysiłku, ale dziś możemy z dumą ogłosić, że jesteśmy gotowi do wdrożenia nowego systemu opłat za przejazdy komunikacją miejską! - potwierdza Katarzyna Strzegowska - dyrektor ZTM.
Miasto dokona także wymiany wszystkich czytników w taborze i w infrastrukturze miejskiej.
Naszym założeniem jest wdrożenie nowego procesu obsługi pasażera - począwszy od aplikacji po planer podróży. Dziś mieszkańcy Warszawy oraz osoby je odwiedzające korzystają z zewnętrznych przeglądarek, które pomagają im zaplanować podróż. Dlatego kolejnym elementem, który chcemy wprowadzić jest także nasz, miejski planer podróży - dodaje Strzegowska.
System będzie dostosowany do obecnej taryfy biletowej, ale jak podkreśla ratusz, ma mieć również możliwość przystosowania w przyszłości do nowej taryfy. Nie chodzi tu jednak o nowe ceny biletów, tylko o nowe formy rozliczania biletów, np. check-in - check-out (taka funkcjonuje już dziś np. w Poznaniu, przyp.red) - podsumowuje Katarzyna Strzegowska.
Zarząd Transportu Miejskiego rozpoczął właśnie postępowanie, którego celem jest wyłonienie wykonawcy projektu. Z nowego systemu opłat za przejazdy Warszawskim Transportem Publicznym skorzystamy za ok. 3 lata