Poniedziałek, 4 listopada, jest pierwszym dniem, w którym kierowcy poruszający się po Warszawie będą musieli zapłacić za parking w nowych miejscach. Strefa płatnego parkowania została bowiem rozszerzona o Saską Kępę i Kamionek. Mieszkańcy tych dzielnic mogą skorzystać ze specjalnych abonamentów.
Strefa płatnego parkowania niestrzeżonego (SPPN) na Saskiej Kępie i Kamionku to ponad 4 tys. wyznaczonych miejsc postojowych na blisko stu ulicach. Strefa została rozszerzona uchwałą rady Warszawy.
Nie wszyscy mieszkańcy są zadowoleni ze zmian. Reporter RMF FM Michał Radkowski wybrał się w poniedziałek na Saską Kępę. Donosi, że przy ul. Walecznych w zeszłym tygodniu nie dało się znaleźć miejsca, a auta stały nawet na zakazie. Dziś jest przynajmniej kilkanaście wolnych miejsc.
Jestem za - powiedział jeden z rozmówców naszego reportera, komentując poszerzenie strefy płatnego parkowania. Mężczyźnie podoba się, że do budżetu miasta trafią nowe środki.
Tutaj cały czasz mieszkańcy skarżyli się, że nie mają miejsca do zaparkowania swoich samochodów, tutaj był koszmar. Dzisiaj tutaj jest pusto praktycznie, tu wszędzie można znaleźć miejsca. Jestem w szoku - dopowiedział, wskazując jednak, że sam zamierza przesiąść się na rower.
Koszmar, bałagan, bezmyślność niepotrzebna i wszyscy są wkurzeni absolutnie - powiedział inny spotkany na ulicach Saskiej Kępy warszawiak. Moja córka jak przyjdzie, to już będzie przyjeżdżać tylko w weekendy, tak? - pytał retorycznie.
Parking w soboty i niedziele będzie bowiem darmowy. W te dni jednak największe oblężenie przeżywa pobliski Stadion Narodowy. Można więc wnioskować, że cała okolica będzie zapchana pojazdami.
W strefie do wyboru są dwa rodzaje abonamentów. Tańszy - rejonowy - kosztuje 30 zł rocznie i pozwala zaparkować w rejonie w promieniu 200 m od miejsca zameldowania.
Abonament obszarowy pozwala zaparkować na terenie wyznaczonym zgodnie z mapą obszarów abonamentowych w SPPN. Uprawnia także do postoju po obu stronach ulic będących granicami obszarów. Kosztuje 600 zł rocznie, a płatność możliwa jest w dwóch ratach po 300 zł (tylko w przypadku wyrabiania abonamentu w POP ZTM).
Aby otrzymać abonament mieszkańca, trzeba być zameldowanym na pobyt stały lub czasowy na terenie SPPN, mieć rozliczony podatek PIT za poprzedni rok w Warszawie i być właścicielem, współwłaścicielem lub użytkownikiem samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 t lub samochodu osobowego powyżej 2,5 t.
Strefa płatnego parkowania niestrzeżonego jest w Warszawie od 1999 r. i początkowo obejmowała tylko ścisłe centrum miasta. Po dekadzie została rozszerzona m.in. o Powiśle, Stare i Nowe Miasto.
W 2013 r. granica obszaru z parkometrami przesunęła się z Żelaznej do Okopowej na zachodzie, z Koszykowej do Wawelskiej na południu, a na północy zamiast al. Solidarności sięgnęły Dworca Gdańskiego i ronda Radosława oraz fragment Pragi-Północ.
Od 2020 r. jej obszar, etapami, zwiększył się dwukrotnie - o część Woli i Pragi-Północ, Żoliborz i Ochotę, pl. Hallera i jego okolice i północny Mokotów.
Od 3 lutego 2025 roku SPPN rozszerzy się o obszary Starego Mokotowa, Wyględowa, Wierzbna, Ksawerowa, Sielc i części Sadyby.