Z okazji 10. rocznicy wycofania Ikarusów z warszawskiej komunikacji, Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej zaprasza na wystawę taboru i uruchamia specjalną linię turystyczną. To dla wielu idealna okazja, by powrócić wspomnieniami do lat młodości. Zobaczcie, jakimi autobusami będzie można się przejechać w sobotę ulicami Warszawy.

Kultowe, węgierskie Ikarusy przeszły w stolicy na emeryturę 29 listopada 2013 roku. Na szczęście, Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej zaopiekował się kilkunastoma z nich. Na co dzień Ikarusy stoją w zajezdni przy ul. Włościańskiej. Tam regularnie przechodzą remonty i renowacje, by jak najdłużej cieszyć oko fanów starych pojazdów.

Teraz, z okazji 10. rocznicy pożegnania z Ikarusami, Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej zaprasza na wystawę, a co ważniejsze, przejażdzkę autobusami, które udało się zachować w ich zbiorach. Podczas sobotniego wydarzenia pojawią się także pojazdy z innych miast, m.in. Wrocławia, Lublina i Krakowa. 

Będzie można je oglądać w sobotę, 18 listopada, w godz. 10-13 na terenie Miejskich Zakładów Autobusowych przy ulicy Włościańskiej 52 (wejście od ul. Kłodawskiej).


Uruchomiona zostanie też (w godz. 12-18) specjalna bezpłatna, ikarusowa linia 410, łącząca pętle przy stacjach metra Marymont i Trocka. Obsługujące ją ikarusy "zahaczą" - po drodze - m.in. o Wisłostradę, Stare Miasto i Trasę W-Z.

Ikarusy linii 410 będą jeździły z Metra Marymont ulicami: Popiełuszki, Krasińskiego, pl. Wilsona, Krasińskiego, Wybrzeże Gdyńskie, Krajewskiego, Zakroczymska, Konwiktorska, Bonifraterska (powrót: Międzyparkowa, Szymanowska, Zakroczymska, Wenedów), Miodowa, Krakowskie Przedmieście, pl. Piłsudskiego (powrót: pl. Bankowy, Senatorska), Trasa W-Z, most Śląsko-Dąbrowski, dw. Wileński, Wileńska, Inżynierska, 11 listopada (powrót: Ratuszowa), rondo Żaba, św. Wincentego, Kołowa, Ossowskiego, Handlowa, Unicka, Trocka do Metra Trocka.

To będzie największy taki zlot w historii - mówi w rozmowie z RMF FM Jakub Bernacki z Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej. Nigdy wcześniej nie udało się zebrać tylu kultowych pojazdów w jednym miejscu. To niezwykła gratka zarówno dla osób, które pamiętają te kultowe autobusy, jak i dla młodszych osób, które mogą na własne oczy zobaczyć jak ich dziadkowie, czy rodzice podróżowali jeszcze kilkadziesiąt lat temu - zachęca Bernacki.

Ikona stołecznej komunikacji miejskiej

Autobusy marki Ikarus odegrały ważną rolę w historii stołecznej komunikacji miejskiej. Węgierskie przegubowce pojawiły się w Warszawie w zimę stulecia, a dokładnie w grudniu 1978 roku.

Pierwsze zostały skierowane na linię 192, łączącą Dworzec Południowy (obecnie Metro Wilanowska) z Ursynowem. Wraz z kolejnymi dostawami, od 1987 roku, ikarusy stały się jedyną marką autobusów eksploatowanych przez Miejskie Zakłady Komunikacyjne.



Opracowanie: