Kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej w Warszawie od północy z 10 na 11 lutego czekają kolejne zmiany. Od soboty plac budowy zacznie się wydłużać. To oznacza zmiany dla kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej.

W nocy z 10 na 11 lutego nastąpi przełożenie ruchu na ul. Jana III Sobieskiego z jezdni wschodniej na zachodnią, na odcinku od skrzyżowania z ulicą van Beethovena do skrzyżowania z ulicą Witosa - informuje stołeczny ratusz.

Jak podaje warszawski urząd miasta, "w środę 15 lutego w nocy (w dogodnych warunkach pogodowych) ruch zostanie skierowany z jezdni wschodniej na zachodnią w ulicy Sobieskiego, od skrzyżowania z ulicą Witosa do skrzyżowania z aleją Wilanowską". W połowie ferii (weekend 18-19 lutego) nastąpi zmiana ruchu w alei Rzeczypospolitej: na odcinku od al. Wilanowskiej do ulicy Klimczaka z jezdni wschodniej na zachodnią, zaś na odcinku od ul. Klimczaka do ulicy Branickiego - z jezdni zachodniej na jezdnię wschodnią - dodaje ratusz.

Mapki przedstawiające zmiany w organizacji ruchu znajdują się na stronie infoulice.um.warszawa.pl.

Zmiany dla pasażerów transportu publicznego

Stołeczny ratusz podaje, że podczas robót ponad 4-kilometrowy buspas będzie wyznaczony na całej długości ulicy Jana III Sobieskiego, uruchomione będą dodatkowe połączenia autobusowe do metra a w okresie ferii utrzymane częstsze kursy autobusów linii 522 i kursowanie autobusów linii E-2.

Buspas, który dziś w kierunku centrum wytyczony jest pomiędzy ulicą van Beethovena a Dolną, ma zostać wydłużony od 18 lutego do al. Wilanowskiej. Ratusz przekazał, że w godzinach szczytu komunikacyjnego ulicą Jana III Sobieskiego w kierunku centrum na ośmiu liniach kursuje blisko 50 autobusów komunikacji miejskiej, które w ciągu godziny, są w stanie przewieźć prawie 6 tys. pasażerów - czytamy na stronie urzędu.

Od 13 lutego nowe połączenie Wilanowa do metra linii M1 zapewnią autobusy linii 217 na wydłużonej trasie. Autobusy tej linii nie zakończą trasy na pętli przy ulicy Sarmackiej, tylko od skrzyżowania al. Rzeczypospolitej z ulicą Branickiego, pojadą Płaskowickiej, Cynamonową, Ghandi do stacji metra Imielin. Dzięki temu z tej części Wilanowa, z jednego przystanku (u zbiegu al. Rzeczypospolitej i Branickiego), do stacji Imielin będzie można dojechać autobusami trzech linii - 217, 263 i 319 - wyjaśnił ratusz. Przy Imielinie autobusy tych trzech linii będą wyruszały w kierunku Wilanowa także ze wspólnego przystanku.

Nadal będzie można także dojechać do stacji metra Wilanowska autobusami linii 217 - ta część trasy nie zmieni się.

Autobusy linii 522 w godzinach porannego szczytu będą wyruszały w stronę Śródmieścia co ok. 4-5 minut - rozkład jazdy nie zmieni się wraz z początkiem ferii zimowych; kursy realizowane w dni nauki szkolnej będą utrzymane.

Podobnie stanie się z linią E-2 (z pętli Wilanów do centrum) - to także autobusy kursujące normalnie tylko w dni nauki szkolnej, ale w związku z ograniczeniami w ruchu drogowym na ul. Jana III Sobieskiego, linia ta będzie funkcjonować również w czasie ferii.

Linie 522 i E-2 obsługiwane są przez przegubowe, 18-metrowe autobusy, a na wszystkie inne Zarząd Transportu Miejskiego stara się kierować pojazdy dłuższe - 12-metrowe.
Z powodu prac zmieniony zostanie też końcowy odcinek trasy autobusów linii 172. Ponieważ niemożliwy będzie skręt z ul. Jana III Sobieskiego w lewo - w św. Bonifacego, autobusy skręcą w prawo i dojadą do pętli Stegny a nie do pętli Sadyba.

O inwestycji

Jak zapewnia stołeczny ratusz, po zakończeniu budowy w pierwszej połowie 2024 roku skróci się czas przejazdu mieszkańców Wilanowa do centrum - przejazd tramwajem z tej dzielnicy do stacji metra Centrum wyniesie około 25 minut.

Trasa do Wilanowa będzie miała dwie odnogi: wzdłuż ul. Gagarina i wzdłuż ul. Św. Bonifacego. Cały czas działa specjalna strona dla mieszkańców tramwajdowilanowa.pl. Można się na niej zapisać do newslettera z aktualnościami na temat inwestycji. Więcej informacji także na stronie wtp.waw.pl - czytamy na stronie internetowej warszawskiego urzędu miasta.

Tramwaj do Wilanowa ma ruszyć w pierwszej połowie 2024 roku. Wykonawcą jest firma Budimex SA, która w stolicy zajmuje się także budową mostu pieszo-rowerowego z Pragi do centrum.