10 413 - tyle autobusów powstało w słupskiej fabryce Scanii w jej niemal 30-letniej historii. Spółka poinformowała, że w grudniu 2023 roku w zakładzie został zmontowany ostatni taki pojazd. Fabryka ma zostać zamknięta w pierwszym kwartale 2024 roku.
Plany firmy Scania dotyczące zakończenia produkcji autobusów w zakładzie w Słupsku są znane oficjalnie od końca maja 2023 roku. Jak wtedy zapowiadano, zostanie on zamknięty w pierwszym kwartale 2024 roku.
Kilka dni temu spółka podała w mediach społecznościowych, że od niemal trzydziestu lat w fabryce powstało ponad 10 tys. autobusów.
We wpisie na Facebooku Scania Production Słupsk firma napisała, że "podsumowując ten miniony (rok - przyp. red.), nie da się pominąć historycznej zmiany w strategii koncernu i decyzji o zakończeniu produkcji autobusów".
"W grudniu został zmontowany ostatni autobus. W styczniu powinien gotowy wyjechać do klienta. Będzie to 10 413 autobus wyjeżdżający ze słupskiej fabryki" - napisano.
Spółka prowadzi działalność w dwóch lokalizacjach - w zakładzie produkcji nadwozi autobusów w Słupsku oraz zakładzie produkcji podwozi typu K w Kobylnicy.
Informacja o zamknięciu produkcji dotyczy wyłącznie zakładu nadwozi w Słupsku - podano ją oficjalnie 30 maja 2023 roku.
"Decyzja motywowana jest negatywnymi zmianami na globalnym rynku w segmencie autobusów. Przekłada się to na spadek liczb zamówień na nowe autobusy i powoduje trwałą utratę rentowności tego segmentu. Segment autobusów mocno odczuł negatywne skutki pandemii koronawirusa, i choć sytuacja na rynku stopniowo się unormowała, tempo odbudowy jest niewystarczające" - przekazała firma.
Jak dodano, "planowane wdrożenie zmian w przepisach prawa dotyczących autobusów wymaga znacznych inwestycji w nowe technologie, zarówno teraz, jak i w przyszłości".
"Jesteśmy przekonani, że biznes autobusowy pozostanie ważną częścią oferty Scania w przyszłości, potrzebujemy jednak nowej strategii, która pozwoli nam dotrzymać obietnicy złożonej klientom i zapewni dochodową działalność na całym świecie" - mówił w maju 2023 r. Stefano Fedel, dyrektor sprzedaży i marketingu w Scania, cytowany przez biuro prasowe firmy.
Jak wówczas dodał Robert Eriksson, dyrektor zarządzający Scania Production Słupsk S.A., "to trudna decyzja poprzedzona szczegółowymi, licznymi analizami prowadzonymi na poziomie koncernu Scania".
Jak przypomina zakład firmy Scania w Słupsku, "w 1992 r. koncern poszukiwał partnera do montażu samochodów ciężarowych".
"W tym samym czasie słupski zakład Kapena, specjalizujący się w naprawach autobusów stanął przed dylematem znalezienia inwestora strategicznego. Pierwsze spotkanie w Słupsku otworzyło drogę do negocjacji. Dla Szwedów istotna była lokalizacja na północy kraju i bliskość portów bałtyckich. Liczyła się także wielkość zakładu i umiejętności załogi. Kapena miała już na polskim rynku ugruntowaną pozycję, a poza remontami autobusów zajmowała się także produkcją trolejbusów i małych autobusów montowanych na bazie samochodów dostawczych" - czytamy na stronie słupskiej fabryki.
W październiku 1992 r. podpisano umowę rozpoczęto przygotowania do zmiany profilu działania. Produkcja autobusów ruszyła w marcu 1994 roku.