Rozpoczyna się modernizacja Dworca Podmiejskiego i peronu SKM w Gdyni Głównej. W piątek (22 lipca) zostanie zamknięty tor prowadzący w stronę Gdańska. Remont potrwa do marca 2023 roku.
Modernizacja Dworca Podmiejskiego Szybkiej Kolei Miejskiej i peronu SKM będzie składać się z kilku etapów. Pierwszy zakłada wymianę szyn przy peronie. W tym samym czasie prace będą prowadzone przy krawędzi peronu.
"Wymiana płyt krawędziowych, wymiana nawierzchni peronowej, wykonanie ścieżek prowadzenia" - zapowiada SKM Trójmiasto. Zmodernizowane ma być też przejście podziemne prowadzące z peronu na dworzec.
Tor prowadzący w stronę Gdańska zostanie zamknięty 22 lipca, jego ponowne otwarcie planowane jest 7 sierpnia.
Od 8 sierpnia zamknięty będzie tor prowadzący w stronę Wejherowa i Lęborka. Utrudnień w tym miejscu spodziewać się można do 24 sierpnia.
W zależności od prowadzonych prac pociągi będą jeździły wahadłowo i zatrzymywały się tylko po jednej stronie peronu, tak jak teraz to wygląda na stacji w Orłowie.
SKM nie przywiduje kłopotów z kursowaniem pociągów przez stacje Gdynia Główna. Aktualny rozkład jazdy, obowiązujący do 26 sierpnia, jest dostosowany do planowanych prac i ewentualnych utrudnień.
Prace będą prowadzone również w budynku Dworca Podmiejskiego, ale tam utrudnienia podróżni odczują dopiero w IV kwartale tego roku. Prace w tym czasie mają być na tyle zaawansowane, że konieczne będzie zamknięcie całego budynku, a obsługa podróżnych zostanie przeniesiona do "tymczasowego dworca kontenerowego". Dojście do peronów zgodnie z prowadzonymi pracami będzie ustalane na bieżąco.
"Zabytkowy gmach ma zostać odrestaurowany z zachowaniem wszystkich najważniejszych detali architektonicznych. Zachowana będzie oryginalna stolarka - drzwi i okna, wyremontowany zostanie hol z kasami, znikną reklamy, a z poziomu ulicy na pewno w oczy będzie się rzucać usunięcie wszystkich konstrukcji, które zostały na przestrzeni lat dobudowane do pierwotnego budynku. Charakterystyczny napis "Dworzec Podmiejski" na elewacji ma świecić po zmroku" - tak modernizację budynku dworca opisuje na swojej stronie Miasto Gdynia. Dodatkowo w budynku powstanie centrum monitoringu i zamontowany zostanie nowy System Informacji Pasażerskiej.
Dworzec Podmiejski SKM Gdynia Główna został wybudowany w 1959 roku - cztery lata po Dworcu Głównym. Oba budynki i kolumnowy pasaż łączący je, wpisane są do rejestru zabytków województwa pomorskiego. Modernizacja będzie prowadzona pod ochroną konserwatorską. Całkowity koszt inwestycji to ponad 62 mln złotych.
autor: Stanisław Pawłowski