"Portret przełożonych szpitala św. Gertrudy w Szczecinie" wrócił na wystawę do Muzeum Historii Szczecina. Obraz z połowy XVII wieku i jego niezwykle okazała rama przeszły misterne zabiegi konserwatorskie.

REKLAMA

Obiekt trafił do Pracowni Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej mocno zabrudzony, z licznymi ubytkami oraz brakującymi fragmentami listew na bogato zdobionej ramie. Prace konserwatorskie rozpoczęto od demontażu poszczególnych elementów. Obraz oczyszczono z zabrudzeń powierzchniowych, zrekonstruowano brakujące elementy drewna, uzupełniono ubytki zaprawy i warstwy malarskiej. Wykonano rekonstrukcje złoceń, srebrzeń i miejscowo warstwy malarskiej. W końcowej fazie prac odtworzono siatkę spękań oraz spatynowano złocenia oraz srebrzenia, by nie odstawały wizualnie od oryginalnych części dzieła sztuki.

Autorem obrazu jest Heinrich Redtel (1610 - ok. 1680). Dzieło powstało w Szczecinie w 1666 roku. To olej na desce dębowej w dębowej, bogato zdobionej ramie.

Obraz przedstawia portret grupowy dawnych mieszkańców Szczecina. Złocone napisy na obramieniu informują o okolicznościach powstania tego dzieła i osobach przedstawionych. Są to wybrani w 1666 roku przełożeni przykościelnego szpitala św. Gertrudy, niegdyś znajdującego się na portowych przedmieściach Szczecina, na Łasztowni, w miejscu, w którym dziś stoi dziewiętnastowieczny kościół ewangelicki św. Trójcy - mówi Daniel Źródlewski z Muzeum Narodowego w Szczecinie.

Dzieło upamiętnia rozbudowę szpitala, który od XIV w. służył okolicznym mieszkańcom, ubogim i podróżnym przybywających do portowego miasta. Wśród przedstawionych mężczyzn główną postacią jest wyróżniony centralnym ustawieniem i dominujący wielkością pastor Mattheus Grosserech. Obok ukazani zostali inni związani ze szpitalem patrycjusze oraz diakoni.

Unosząca się ponad głowami przedstawionych gołębica Ducha Świętego promieniuje światłem symbolizującym boże wsparcie i błogosławieństwo w czynieniu dobroczynności i wypełnianiu obowiązków niesienia pomocy - dodaje Daniel Źródlewski.

Autorstwo obrazu przypisuje się szczecińskiemu malarzowi Heinrichowi Redtelowi, który był synem Martina Redtela, nadwornego malarza księcia Filipa II. Z jego twórczością wiązanych jest wiele obrazów o tematyce religijnej, a także portretów znanych osobistości protestanckiego społeczeństwa mieszczańskiego Szczecina i okolic.