W połowie czerwca zostanie otwarty tunel w Świnoujściu pomiędzy wyspami Wolin i Uznam - taką informację z powołaniem się na wykonawców budowy przekazała zastępczyni prezydenta miasta Barbara Michalska. Po uruchomieniu przeprawy pod cieśniną Świny mają zakończyć się problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia.
Myślę, że na dzień dzisiejszy to będzie najbardziej nowoczesny tunel, jaki został zbudowany. Zapewniam, że będzie bezpieczny - przekazała w poniedziałek podczas sympozjum naukowo-technicznego zastępczyni prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska. Są zapewnienia, że w połowie czerwca tunel pod Świną zostanie udostępniony. Ma to nastąpić jeszcze przed sezonem - podkreśliła.
W ubiegłym tygodniu pierwsze autobusy przejechały testowo podwodnym tunelem z wyspy Uznam na wyspę Wolin i z powrotem.
Autobus komunikacji miejskiej bardzo sprawnie przejechał przez tunel, po to, żeby zbadać czas przejazdu. Będziemy mogli już ustawić kursy autobusów i zaraz po otwarciu uruchomić komunikację publiczną przez tunel - przekazała Michalska.
Jak przekazał świnoujski magistrat, od ostatniego przystanku po stronie wyspy Uznam do pierwszego przystanku na wyspie Wolin (trasa długości 4 km, w tym 1780 m to tunel) autobus komunikacji miejskiej jechał 10 minut; przez sam tunel, jadąc z prędkością 30 km/h, niecałe 5,5 minuty.
Aktualnie w pomieszczeniach technicznych trwają prace wykończeniowe. Na rampie oraz w tunelu wykonywane są dylatacje, a w budynku Biura Centrum Obsługi prowadzone są prace instalacyjne i testy wszystkich urządzeń.
Na terenie budowy trwają roboty związane z zagospodarowaniem przestrzeni na drogach dojazdowych i wokół budynków, np. stacji transformatorowych, gdzie wykonywane są prace brukarskie.
W tunelu malowane są wyjścia ewakuacyjne oraz klatki schodowe. Cała konstrukcja jest doszczelniana. Kontynuowany jest montaż niezbędnych instalacji, które będą koordynowane w Biurze Centrum Obsługi.
Droga między wyspami Wolin i Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km. Część wydrążona maszyną TBM ma 1484 m.
Przeprawa pod cieśniną Świny ma połączyć wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska, a tym samym zakończyć problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów. Aby przedostać się na wyspę Uznam należy obecnie skorzystać z przeprawy promowej, co często wiąże się z długim oczekiwaniem.
Będziemy w pełni zintegrowani komunikacyjnie, mam nadzieję, nie tracąc jednak tego ducha wyspiarskości - powiedział w poniedziałek marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym - szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu.