Na budowie najdłuższego w Polsce podwodnego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin gotowe są już niemal wszystkie elementy konstrukcji pod przyszłą jezdnię dla samochodów. Wnętrze tunelu powstanie z fabrykatów. Ich montaż ma ruszyć w marcu.
Tunel pod Świną będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce. Łączna długość tunelu i dróg dojazdowych to prawie 3,2 km długości, a samego tunelu drążonego metodą TBM niemal 1,5 km. Dobiega końca produkcja prefabrykowanych elementów, z których powstanie wnętrze przeprawy.
Proces powstawania prefabrykatów można podzielić na kilka etapów - wyjaśnia Jacek Król, Inżynier Rezydent z konsorcjum SWECO/Lafrentz, które prowadzi nadzór nad inwestycją. To przede wszystkim przygotowanie form: czyszczenie, spryskanie środkami antyadhezyjnymi, które zapobiegają przywieraniu świeżego betonu do form, a następnie montaż akcesoriów. Następnie przygotowane wcześniej kosze zbrojeniowe są wkładane do tych form przy pomocy suwnicy, a potem zalewane batonem. Dalej, w trakcie dojrzewania betonu, prefabrykaty są poddawane obróbce cieplnej. Rozformowane elementy są układane na placach składowych w pozycji gotowej do ich do transportu - dodaje.
W tunelu prefabrykaty będą ze sobą połączone przy pomocy śrub. Na stykach zostaną uszczelnione specjalną masą wypełniającą i zapewniającą właściwe warunki ochrony przeciwpożarowej.
Jako pierwsze będą układane elementy typu "U" na wcześniej wykonanej podlewce z drenażem. Następnie filigrany, które opierają się na dolnych wspornikach i prefabrykatach "U". Jako ostatnie zostaną zamontowane płyty sufitowe. Największą trudnością będzie dokładne ułożenie prefabrykatów, zapewnienie szczelności między wszystkimi elementami i oczywiście odpowiednia organizacja pracy w tunelu - dodaje Jacek Król.
Według harmonogramu prac montaż prefabrykatów rozpocznie się w marcu. Będą układane za pomocą maszyn, które służą również do betonowania i deskowania wsporników. Jedna z takich maszyn ma już specjalne urządzenia do podnoszenia elementów konstrukcji jezdni, druga jest do tego przygotowywana.
Oprócz prefabrykatów w tunelu zbrojone i wylewane są wsporniki, na których opierają się płyty sufitowe oraz filigrany pod płytę jezdną.
Na wyspie Uznam zakończono demontaż konstrukcji startowej dla maszyny TBM, która wydrążyła tunel. Natomiast w samym tunelu zakończyło się wiercenie i wklejanie kotew pod wsporniki dla prefabrykatów. Rozpoczęto przygotowania do wykonania ściany dociskowej na wlocie do tunelu TBM.
Najważniejsze w tej chwili są jednak przygotowania do budowy dwóch wyjść ewakuacyjnych, które powstaną przy zastosowaniu metody mrożenia gruntu. W sumie będą cztery wyjścia ewakuacyjne.
W budynku Centrum Obsługi, który powstaje po stronie wyspy Uznam trwają ogólnobudowlane prace wykończeniowe. Do odbioru przygotowywane jest również przyłącze sieci wodociągowej.
Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego 85 proc. to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę finansuje Świnoujście z własnego budżetu.