Rząd przyjął program dotyczący budowy toru wodnego prowadzącego do mającego powstać Terminala Kontenerowego w Świnoujściu - poinformował w mediach społecznościowych wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
"Rada Ministrów w piątek przyjęła program wieloletni na budowę toru żeglugowego do Terminala Kontenerowego w Świnoujściu. Nowy tor wodny będzie przebiegał wyłącznie po polskich wodach, co powoduje, że nie będziemy zależni od niemieckiego sąsiada" - przekazał na Twitterze wiceminister.
Rada Ministrw w dniu dzisiejszym przyja program wielotetni na budow toru eglugowego do Terminala Kontenerowego w #winoujcie Nowy tor wodny bdzie przebiega wycznie po polskich wodach, co powoduje, e nie bdziemy zaleni od niemieckiego ssiada pic.twitter.com/tnWaHg3u6X
marekgrobarczykMay 19, 2023
Wcześniej wiceminister ocenił, że dzięki budowie m.in. portu kontenerowego i nowego podejścia port w Świnoujściu w ciągu 6-7 lat będzie poważną konkurencją dla Hamburga.
Obecnie zespół portów Szczecin-Świnoujście nie obsługuje dużych jednostek transoceanicznych. Jest to tzw. port feederowy, mniejszy port, który współpracuje z większymi, do których docierają statki oceaniczne w bezpośrednich relacjach międzykontynentalnych.
Po rozbudowie portu w Świnoujściu, a także nowego głębokowodnego podejścia ma się to zmienić i to właśnie ten port we współpracy ze Szczecinem ma być dużą bazą, do której dotrą największe morskie kontenerowce.
W ramach rozwoju tego portu do 2029 r. ma być wydane ponad 10 mld zł.