Obwodnica miasta Gryfino w woj. zachodniopomorskim została oficjalnie oddana do użytku. Inwestycja o długości 5,6 km, powstała w ciągu drogi krajowej nr 31. Dzięki niej kierowcy będą mogli w kilka minut ominąć Gryfino od wschodu.

Jest to pierwsza inwestycja wybudowana w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 w województwie zachodniopomorskim. Droga o długości 5,6 km powstała w ciągu drogi krajowej nr 31.

Nowa trasa wyprowadzi tranzyt, głównie pojazdów ciężarowych, poza miasto i zmniejszy natężenie ruchu. Wygodna i komfortowa obwodnica poprawi komfort życia mieszkańców, którzy nareszcie odetchną od uciążliwego hałasu i spalin samochodów — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Przebiegająca głównymi ulicami Gryfina droga krajowa nr 31, była jedyną drogą w południowej części miasta. Kumulował się na niej zarówno ruch lokalny, jak i tranzytowy. Na odcinku ulokowane były m.in. skrzyżowania, przejścia dla pieszych i wiadukt kolejowy, pod którym nie mogły przejeżdżać pojazdy wyższe niż 2,7 m.

Nowa trasa jest drogą klasy GP, czyli drogą szybkiego ruchu, więc jadący tranzytem w kilka minut mogą ominąć Gryfino od wschodu. Maksymalna dopuszczalna prędkość, jaką samochody będą mogły osiągać to 110 km na godz.

W ramach inwestycji powstały cztery ronda: na początku i na końcu trasy, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 120 i na skrzyżowaniu z drogą powiatową - ul. Armii Krajowej. Pod obwodnicą wybudowano dwa przejścia, którymi poprowadzono ścieżki pieszo-rowerowe i szlaki prowadzące z miasta do terenów leśnych. Powstało też jedno przejście dolne dla zwierząt.

Budowa obwodnicy trwała ponad dwa lata.