Kończy się usuwanie awarii systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych, która trwa już od ponad tygodnia. Włączane są poszczególne elementy systemu i urządzenia, z których korzystają pasażerowie komunikacji miejskiej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Chodzi o portal pasażera, aplikację mobilny ŚKUP, elektroniczne tablice na przystankach, biletomaty i kasowniki.
Na stronie ZTM pojawiają się zaktualizowane rozkłady jazdy. W najbliższych godzinach pasażerowie będą mogli obserwować włączanie się poszczególnych urządzeń, będzie się to działo stopniowo - mówił Łukasz Zych z biura prasowego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Zaznaczył, że proces przywracania poprawnego działania systemu to proces.
Przyczyną awarii, do której doszło w nocy z 7 na 8 lutego był cyberatak. Pasażerowie utracili dostęp do portalu pasażera oraz aplikacji Mobilny ŚKUP. W pojazdach przestały działać czytniki kart ŚKUP, a na przystankach - tablice Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Atak zgłoszono policji. Dochodzenie w tej sprawie prowadzi Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości.
GZM podkreślało, że awaria systemu nie zakłóciła funkcjonowania komunikacji miejskiej: autobusy, tramwaje i trolejbusy jeździły bez dodatkowych zakłóceń, dlatego nie było podstaw do wprowadzania darmowej komunikacji. Dane osobowe pasażerów nie zostały naruszone, nie były też zagrożone.