12 fiatów 126 wyruszyło spod bielskiego ratusza do Turynu, skąd wywodzi się popularny "maluch". Rajd zorganizowała grupa pasjonatów 126Hooligans, by przypomnieć o przypadającej 50. rocznicy rozpoczęcia produkcji auta, które zmotoryzowało Polskę.
Jak informuje reporter RMF FM Marcin Buczek, maluchem z numerem 7 jadą Sobiesław Zasada i Longin Bielak. Takim samochodem w 1975 roku pokonali trasę rajdu Monte Carlo.
Ta wyprawa musi się udać - mówi Sobiesław Zasada. I wyjaśnia dlaczego:
Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla audio
Organizator przedsięwzięcia Marcin Małysz, dziennikarz motoryzacyjny i pasjonat Fiatów 126 i członek grupy 126Hooligans, powiedział, że rajd jest uczczeniem 50. urodzin auta.
On tak naprawdę zmotoryzował Polskę. Jest naszym bohaterem narodowym. (...) Postanowiliśmy przejechać trasę z Bielska-Białej do Turynu, by pokazać, że jest to możliwe i da się bezpiecznie podróżować klasycznym samochodem. Trzeba tylko robić to rozsądnie: z postojami i pijąc dużo wody, bo w autach nie ma klimatyzacji - mówił.
Samochody będą miały do pokonania - łącznie w dwie strony - ok. 3 tys. km.
Najstarszy z fiatów powstał w 1972 r. Najmłodszy ma 22 lata.
Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video
W trasę do Włoch wyruszył m.in. nestor polskich kierowców rajdowych 92-letni Sobiesław Zasada. Towarzyszy mu inna wielka osobistość sportu automobilowego - 95-letni Longin Bielak.
Jadą do Turynu żółtym "maluchem" z 2000 r. Auto jest jednym z tysiąca, który został wyprodukowany w limitowanej serii kończącej produkcję. Otrzymały one nazwę "Happy End". Zasada kupił wówczas dwa dla wnuków. Teraz jednym z nich wybrał się na rajd.
W tej chwili na liczniku ma on 648 km, czyli jest prawie nowy - dodał Zasada.
Jak powiedział, w "maluchu" czuje się świetnie.
Dobrze się nim jeździ. (...) Dojedziemy do Turynu i to przez Grossglockner-Hochalpenstrasse (najwyżej położona droga samochodowa o utwardzonej nawierzchni w Austrii - PAP). Wyjedziemy na ponad 2500 m npm, czyli o 500 m wyżej niż Kasprowy. Wydaje mi się, że wszystko będzie w porządku. Nie mam żadnych obaw- powiedział dziennikarzom Sobiesław Zasada.
O tym, jak szybko można jechać Fiatem 126p opowiedział jeden z uczestników wyprawy:
Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla audio
Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video
Ponad 1500-kilometrowa trasa z Bielska-Białej do Turynu podzielona została na cztery etapy. W czwartym dniu "maluchy" pokonają najkrótszy odcinek, z Bergamo do fabryki Fiata w Turynie. Tam spotkają się z władzami koncernu oraz miłośnikami Fiatów 126 z północnych Włoch.
O szczegółach wyprawy mówią organizatorzy:
Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla audio
Kierowcom towarzyszy samochód serwisowy. Są w nim m.in. części zamienne.
Przypuszczam, że nie będą potrzebne - dodał Zasada.
Fiat 126p kilkadziesiąt lat temu zmotoryzował Polskę i do dziś uchodzi za kultowy, choć na polskich drogach jest już rzadkością. Pierwszy zjechał z taśmy bielskiej fabryki w 1973 r.
Z tego samochodu wszyscy się ogromnie cieszyli i czekali na niego. Było 500 tysięcy przedpłat na to auto. Dla tych osób było ważne, że mogą nim dojechać na koniec świata. I wszystkie bagaże się mieściły- wspominał Sobiesław Zasada.
Ostatni model Fiata 126p opuścił fabrykę 22 września 2000 r. Ogółem w Polsce wyprodukowano ich ponad 3,3 mln, z czego ponad 1,1 mln z Bielsku-Białej, a resztę w Tychach. Spośród nich na eksport w latach 1975-1992 trafiło 897 tys. "maluchów".
We Włoszech w latach 1972-1980 wyprodukowano ich 1,35 mln sztuk.
Grupa 126Hooligans powstała w 2016 r. i skupia kolekcjonerów "maluchów" z województw małopolskiego i śląskiego, którzy posiadają w swojej kolekcji 70 Fiatów 126. Członkami honorowymi grupy są m.in. Sobiesław Zasada i Janusz Szerla.