12 fiatów 126 wyruszyło spod bielskiego ratusza do Turynu, skąd wywodzi się popularny "maluch". Rajd zorganizowała grupa pasjonatów 126Hooligans, by przypomnieć o przypadającej 50. rocznicy rozpoczęcia produkcji auta, które zmotoryzowało Polskę.

REKLAMA

Jak informuje reporter RMF FM Marcin Buczek, maluchem z numerem 7 jadą Sobiesław Zasada i Longin Bielak. Takim samochodem w 1975 roku pokonali trasę rajdu Monte Carlo.

Ta wyprawa musi się udać - mówi Sobiesław Zasada. I wyjaśnia dlaczego:

Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla audio

Załoga nr 7: "Maluch" potrafi wszystko

/ Marcin Buczek / RMF FM
/ Marcin Buczek / RMF FM
/ Marcin Buczek / RMF FM
/ Marcin Buczek / RMF FM
/ Marcin Buczek / RMF FM
/ Marcin Buczek / RMF FM
/ Marcin Buczek / RMF FM
/ Marcin Buczek / RMF FM
/ Marcin Buczek / RMF FM
/ Marcin Buczek / RMF FM

"On tak naprawdę zmotoryzował Polskę"

Organizator przedsięwzięcia Marcin Małysz, dziennikarz motoryzacyjny i pasjonat Fiatów 126 i członek grupy 126Hooligans, powiedział, że rajd jest uczczeniem 50. urodzin auta.

On tak naprawdę zmotoryzował Polskę. Jest naszym bohaterem narodowym. (...) Postanowiliśmy przejechać trasę z Bielska-Białej do Turynu, by pokazać, że jest to możliwe i da się bezpiecznie podróżować klasycznym samochodem. Trzeba tylko robić to rozsądnie: z postojami i pijąc dużo wody, bo w autach nie ma klimatyzacji - mówił.

Samochody będą miały do pokonania - łącznie w dwie strony - ok. 3 tys. km.

Najstarszy z fiatów powstał w 1972 r. Najmłodszy ma 22 lata.

Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video

Start "maluchów" z Bielska-Białej

Nestor polskich rajdowców

W trasę do Włoch wyruszył m.in. nestor polskich kierowców rajdowych 92-letni Sobiesław Zasada. Towarzyszy mu inna wielka osobistość sportu automobilowego - 95-letni Longin Bielak.

Jadą do Turynu żółtym "maluchem" z 2000 r. Auto jest jednym z tysiąca, który został wyprodukowany w limitowanej serii kończącej produkcję. Otrzymały one nazwę "Happy End". Zasada kupił wówczas dwa dla wnuków. Teraz jednym z nich wybrał się na rajd.

W tej chwili na liczniku ma on 648 km, czyli jest prawie nowy - dodał Zasada.

Jak powiedział, w "maluchu" czuje się świetnie.

Dobrze się nim jeździ. (...) Dojedziemy do Turynu i to przez Grossglockner-Hochalpenstrasse (najwyżej położona droga samochodowa o utwardzonej nawierzchni w Austrii - PAP). Wyjedziemy na ponad 2500 m npm, czyli o 500 m wyżej niż Kasprowy. Wydaje mi się, że wszystko będzie w porządku. Nie mam żadnych obaw
- powiedział dziennikarzom Sobiesław Zasada.

O tym, jak szybko można jechać Fiatem 126p opowiedział jeden z uczestników wyprawy:

Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla audio

"Maluchem" do Turynu

Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video

Dwanaście Fiatów 126p wyruszyło do Turynu

Cztery etapy do Turynu

Ponad 1500-kilometrowa trasa z Bielska-Białej do Turynu podzielona została na cztery etapy. W czwartym dniu "maluchy" pokonają najkrótszy odcinek, z Bergamo do fabryki Fiata w Turynie. Tam spotkają się z władzami koncernu oraz miłośnikami Fiatów 126 z północnych Włoch.

O szczegółach wyprawy mówią organizatorzy:

Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla audio

Fiat 126p z GPS-em

Kierowcom towarzyszy samochód serwisowy. Są w nim m.in. części zamienne.

Przypuszczam, że nie będą potrzebne - dodał Zasada.

Fiat 126p w Polsce

Fiat 126p kilkadziesiąt lat temu zmotoryzował Polskę i do dziś uchodzi za kultowy, choć na polskich drogach jest już rzadkością. Pierwszy zjechał z taśmy bielskiej fabryki w 1973 r.

Z tego samochodu wszyscy się ogromnie cieszyli i czekali na niego. Było 500 tysięcy przedpłat na to auto. Dla tych osób było ważne, że mogą nim dojechać na koniec świata. I wszystkie bagaże się mieściły
- wspominał Sobiesław Zasada.

Ostatni model Fiata 126p opuścił fabrykę 22 września 2000 r. Ogółem w Polsce wyprodukowano ich ponad 3,3 mln, z czego ponad 1,1 mln z Bielsku-Białej, a resztę w Tychach. Spośród nich na eksport w latach 1975-1992 trafiło 897 tys. "maluchów".

We Włoszech w latach 1972-1980 wyprodukowano ich 1,35 mln sztuk.

Grupa 126Hooligans powstała w 2016 r. i skupia kolekcjonerów "maluchów" z województw małopolskiego i śląskiego, którzy posiadają w swojej kolekcji 70 Fiatów 126. Członkami honorowymi grupy są m.in. Sobiesław Zasada i Janusz Szerla.