Już w lipcu otwarta zostanie nowa atrakcja dla turystów - kolej gondolowa i wieża widokowa nad Jeziorem Solińskim. Zapierające dech w piersiach widoki będzie można podziwiać z wagoników poruszających się nad taflą wody.
To będzie coś spektakularnego. Na turystów czekają niezapomniane widoki. Poznamy Bieszczady z zupełnie nowej perspektywy - mówi Marta Grzywa z Polskich Kolei Linowych.
Nowa kolejka gondolowa będzie pokonywała trasę ok. 1,5 km ze stacji dolnej Plasza na koronie zapory do stacji górnej Jawor i do wieży widokowej. Wagoniki będą się poruszać z prędkością 6m/s, częściowo nad lustrem wody. Liny kolejki są rozpięte na pięciu podporach o różnych wysokościach. Trzecia z nich ma 75 metrów i jest to najwyższa podpora kolei linowej w Polsce.
Dane techniczne kolejki to:
- najwyższy punkt na trasie to 102 m
- wsparta jest na 5 podporach, a najwyższa z nich (podpora nr 3) mierzy 75m i jest najwyższą podporą kolei w Polsce
- długość trasy to 1580m
- max. prędkość gondoli: do 21km/h
- długość pętli liny to 3079,33 m
- przepustowość kolejki to 17 600 osób dziennie
- waga liny to 27 ton
- średnica liny to 47mm
- minimalny czas jazdy pomiędzy stacjami to 5 minut i 11 sekund
- wysokość n.p.m stacji Plaszy (dolnej) 456,60 m
- wysokość n.p.m stacji Jawor (górna stacja) 561,80m
- lina pomiędzy podporami została rozwieszona przez wyspecjalizowanego drona
- maksymalna odległość pomiędzy podporami (2 i 3) - 681,67 m
- na szczyt wieży (taras widokowy na 10 piętrze) prowadzi 247 stopni
- montaż kolei PKL Solina zajął 4 tygodnie - od 7.10.21 - 5.11.21
Budowa rozpoczęła się wiosną 2021 roku. Inwestycję zrealizowały Polskie Koleje Linowe (PKL), a jej koszt to ok. 110 mln zł.