Estakada na drodze ekspresowa S19, na odcinku Rzeszów Południe-Babica, zostanie wykonana w popularnej technologii betonu sprężonego. Dzięki temu będzie konstrukcją mocniejszą i bezpieczniejszą. Przebudowa dotyczy odcinka via Carpatia - poinformował rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
To będzie jedna z sześciu estakad, jakie budowane są na ponad 10-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica - przekazała Joanna Rarus, rzeczniczka prasowa rzeszowskiego oddziału GDDKiA.
Przy budowie estakad ma zostać wykorzystana coraz popularniejsza w ostatnich latach technologia betonu sprężonego, który pozwala na budowanie większych przęseł niż przy wykorzystaniu żelbetu.
Można się pokusić o stwierdzenie, że projektowanie sprężenia to proces świadomej ingerencji projektanta w stan naprężeń występujący w konstrukcji. - dodała rzeczniczka.
Estakada ES-5 w Mogielnicy składać się będzie z czterech przęseł i pięciu podpór, a ustrój nośny będzie osobny dla każdej z jezdni. Będzie przebiegać nad: drogą powiatową nr 1407R, drogą gminną nr 10819R, pasem technologicznym oraz zbiornikami retencyjnymi i będzie mieć długość wyniesie ok. 190 metrów.
Odcinka S19 Rzeszów Południe-Babica będzie miał długość ponad 10 km. W ramach zadania powstanie też węzeł Babica, tunel o długości ponad 2 km, sześć estakad i dwa wiadukty.
Wybudowane zostanie również pierwsze w woj. podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Obecnie na placu budowy trwa demontaż rusztowań I etapu ustroju nośnego lewej jezdni. Jednocześnie montowane są rusztowania II etapu rozbudowy prawej jezdni.