"Widzę siebie w tym zawodzie! Nowoczesne technologie w poradnictwie zawodowym" - to nazwa projektu zainaugurowanego dziś przez Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie. W ramach inicjatywy przygotowano aplikacje ukazujące zawody, które uczeń będzie mógł poznać dzięki goglom VR (wirtualnej rzeczywistości).

W Rzeszowie odbyła się konferencja inaugurująca projekt, na której obecny był na niej m.in. minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek - podkreślił on, że projekt realizowany przez rzeszowski WUP wpisuje się w działania, które promują szkolnictwo zawodowe.

Dzisiaj jest rynek pracownika, przy tym bezrobociu, jakie mamy na poziomie 4,9 proc., to rynek poszukuje pracownika, daje możliwości wyboru młodemu człowiekowi zawodu, który będzie mógł już w wieku 20 lat wchodzić na ten rynek, zarabiać i to niemałe pieniądze - dodał.

45 filmów w wirtualnej rzeczywistości

Jak z kolei powiedział dyrektor rzeszowskiego WUP Tomasz Czop, projekt jest odpowiedzią na potrzebę unowocześnienia i uatrakcyjnienia usług świadczonych przez urzędy pracy, czyli zachęcenia młodych osób do aktywnego korzystania ze wsparcia doradców zawodowych.

Wykreowanie sztucznej rzeczywistości pozwoli zanurzyć ucznia w wirtualnym świecie danego zawodu. Projekt otworzy przed młodymi osobami możliwość zdobycia ważnej dla nich wiedzy i skonfrontuje oczekiwania ze stanem rzeczywistym - przekonywał.

W ramach projektu powstało 45 filmów w wirtualnej rzeczywistości z możliwością rozglądania się po odwiedzanym miejscu w trakcie krótkiej, wirtualnej podróży, podczas której poznać można pracę specjalistów w ich codziennym otoczeniu.

10 profesjonalnych gogli VR

Powstało też 7 specjalistycznych aplikacji ukazujących zawody w 100 proc. wirtualnej przestrzeni - w ich ramach uczeń, dzięki specjalnym kontrolerom, będzie mógł samodzielnie wykonywać czynności charakterystyczne dla danego zawodu.

Całość została zainstalowana na specjalnie przygotowanym dla WUP oprogramowaniu, w 10 profesjonalnych goglach VR.

Aplikacje dotyczą zawodów: operator sprzętu robót ziemno-drogowych, dźwigowo-transportowych, mechanik-diagnosta samochodowy, spawacz, kosmetyczka, elektryk i kowal artystyczny.

Filmy w wirtualnej rzeczywistości pokazują zawody takie, jak m.in.: ratownik medyczny, blacharz, stolarz, dekarz, pracownicy drogowi, kucharz, cukiernik, policjant, funkcjonariusz Straży Granicznej, maszynista i kierownik pociągu, groomer, behawiorysta zwierzęcy czy pracownik branży motoryzacyjnej.

Czop dodał, że od początku tego roku szkolnego z wykorzystaniem aplikacji i filmów prowadzone są zajęcia w 21 podkarpackich szkołach ponadpodstawowych.

Weźmie w nich udział co najmniej 200 uczniów. Mamy licencję otwartą na oprogramowanie i możemy je udostępniać podmiotom zainteresowanym z całej Polski - zadeklarował.

Projekt zrealizowany przez WUP był pilotażem. Budżet wyniósł ponad 1,1 mln zł, pieniądze pochodziły z Funduszu Pracy.