Dwoje mieszkańców powiatu poznańskiego straciło łącznie blisko 350 tys. zł. Wykorzystując metodę tzw. spoofingu oszuści podszyli się pod pracowników banku i okradli poszkodowanych z oszczędności życia.
Dwoje mieszkańców powiatu poznańskiego stało się ofiarami cybroszustów. W trakcie kilkugodzinnych rozmów pokrzywdzeni wykonali kilkanaście operacji bankowych, w wyniku których stracili łącznie blisko 350 tys. zł.
W obydwu przypadkach do oszukanych starszych osób zadzwonił mężczyzna, informując, że ktoś próbuje włamać się na ich konto i zaciągnąć pożyczkę. Dodał, że za chwilę ma z nimi skontaktować się pracownik banku. Po kilku minutach zadzwoniła inna osoba. Potwierdziła słowa mężczyzny. Twierdziła, że w celu ochrony pieniędzy muszą przelać pieniądze na bezpieczne konto lub iść do banku wypłacić gotówkę, a następnie wpłacić ją na "rachunek techniczny" - zaznaczył mł. asp. Łukasz Paterski.
Jak podkreśla poznańska policja, mimo wielu ostrzeżeń, kampanii informacyjnych czy warsztatów organizowanych przez policję i różne instytucje - mieszkańcy Poznania i powiatu poznańskiego wciąż padają ofiarami oszustów.
Kilka dni wcześniej podobnemu przestępstwu zapobiegł kierowca taksówki. Dzięki jego szybkiej reakcji, a następnie interwencji policji, starsza pani nie straciła swoich oszczędności. Kierowca, który wiózł seniorkę do banku na poznańskim starym mieście zauważył, że ta zachowuje się bardzo nerwowo. Ponadto przez całą podróż rozmawiała przez telefon z osobą, której polecenia miała wykonywać. Wówczas czujny mężczyzna domyślił się, że ktoś próbuje oszukać kobietę i wyłudzić od niej pieniądze - poinformował Paterski.
Służby przypominają również, że prawdziwy pracownik banku nigdy nie będzie żądał przelania pieniędzy na nieznane konto. Nie będzie również namawiał do przekazania danych do logowania oraz danych osobowych. O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast informować policję, korzystając z numeru alarmowego 112.
Opracowanie: Daria Smolec