W przyszłym roku na ulice miasta wyjedzie 25 autobusów wodorowych. Podpisano umowę na dostawę 15 pojazdów z opcją dokupienia kolejnych 10.
W przyszłym roku na ulice Poznania wyjedzie 25 wodorowych autobusów. MPK Poznań oraz Solaris Bus & Coach podpisali umowę na dostawę 15 nowych, niskopodłogowych, przyjaznych środowisku autobusów miejskich o napędzie elektrycznym zasilanych wodorem. Poznański przewoźnik postanowił też skorzystać z tzw. prawa opcji (w ramach "prawa opcji" zamawiający ma prawo do zwiększenia zamówienia, musi to zostać określone przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia) i kupić kolejnych 10 takich pojazdów.
Z kolei prezes poznańskiego MPK, Krzysztof Dostatni wyjaśnia, że w przyszłym roku 25 procent pojazdów we flocie miejskiego przewoźnika będzie autobusami zeroemisyjnymi.
Zakup przybliża nas również do spełnienia nałożonych norm w zakresie elektromobilności. W 2028 roku zeroemisyjne powinno być 30 procent naszego taboru autobusowego. Obecnie to 18 proc., a po dostawach "wodorowców" będzie to około 25 proc., bo wraz z dostawami bezemisyjnych pojazdów wycofywane z ruchu liniowego są pojazdy spełniające najniższe wymogi dotyczące emisji zanieczyszczeń - tłumaczy Dostatni.
Te nowoczesne, w pełni wyposażone i ekologiczne pojazdy, będą napędzane energią pochodzącą z wodoru, a komfort jazdy nie zmieni się znacząco.
Każdy z z zamówionych pojazdów napędzany będzie wyłącznie energią pochodzącą z wodoru. Będzie ona przetwarzana na prąd w ogniwie paliwowym - urządzeniu, które funkcjonuje, jak mała elektrownia na pokładzie pojazdu, czerpiąc paliwo ze zbiorników na wodór umieszczonych na dachu. Produktami ubocznymi reakcji są woda i ciepło.
Ponadto, autobusy wodorowe charakteryzują się dużym zasięgiem na jednym tankowaniu i krótkim czasem napełniania zbiorników z wodorem.
W praktyce autobus może pokonać minimum 350 km na pełnych zbiornikach, a proces ich napełniania w zależności od infrastruktury, zajmuje około 10 minut - wyjaśniają urzędnicy.