Ponad 25 milionów złotych zaplanowano w tym roku na odnowę infrastruktury publicznego transportu zbiorowego w Poznaniu. Plan remontowy na 2025 rok obejmuje prace na Sołaczu, w centrum, na Wildzie i Dębcu. Pierwsze roboty - remont torowiska na al. Wielkopolskiej - już trwają, kolejne rozpoczną się w maju.
Władze Poznania poinformowały o planach dotyczących remontów torowisk w 2025 roku. Na całość inwestycji przeznaczono ponad 25 milionów złotych.
Rok 2025 jest kolejnym, w którym Poznań przeznaczy duże środki finansowe na naprawy torowisk. W tym roku będzie to ponad 25 mln zł. Przez ostatnie dziesięć lat na poprawę infrastruktury torowo-sieciowej wydaliśmy ponad 250 milionów zł. To kwota tylko na remonty, nieuwzględniająca nowych inwestycji. Razem z nimi przeznaczyliśmy już ponad 1,5 miliarda złotych - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
Większość zaplanowanych w tym roku prac jest ściśle skoordynowana z dużymi remontami podnoszącymi standard transportu, głównie przebudową mostu Chrobrego, czy budową nowej trasy wzdłuż ul. Ratajczaka. Nie możemy pozwolić, by w czasie tych ważnych inwestycji doszło do poważnej awarii, uniemożliwiającej kursowanie tramwajów - zaznacza Mariusz Wiśniewski.
Pierwsze tegoroczne prace już trwają na tzw. trasie piątkowskiej. Przy okazji prac przy alei Wielkopolskiej wykorzystano czas, kiedy nie kursują tamtędy tramwaje i naprawiany jest również przejazd przez Aleje Solidarności.
Na al. Wielkopolskiej, pomiędzy ulicami Pułaskiego a Nad Wierzbakiem, wymieniane są szyny i podkłady. Termin był uwarunkowany tym, że blisko torowiska znajduje się aleja kasztanowców. Mając na uwadze ochronę drzew, główne prace zaplanowano przed okresem wegetacyjnym, a na fragmencie trasy zastosowano specjalne stalowe podkłady pozwalające na uniknięcie ingerencji w system korzeniowy.
Odnowione zostaną także przystanki Klin.
Wygodniej i bezpieczniej będzie również na przejeździe tramwajowym przez ul. Nad Wierzbakiem, gdzie wymieniona będzie nawierzchnia wraz z płytą podtorową. Trasa na tym odcinku zyska także nową sieć trakcyjną, której znaczna część była projektowana i budowana w latach 70. XX wieku. W ramach tych prac wymienione zostaną 4 słupy trakcyjne.
Z kolei na przejeździe tramwajowym na Al. Solidarności służby MPK Poznań wymieniają tory oraz nawierzchnię drogową. Jednocześnie naprawy torowiska wykonywane są na pętli Piątkowska.
Zależy nam na tym, aby minimalizować ewentualne niedogodności dla mieszkańców, dlatego plan prac zawsze jest tak przygotowany, żeby uciążliwości były jak najmniejsze. Roboty wiążące się z największymi zmianami w komunikacji są przewidziane na lato. W wakacje od lat jest mniejsze natężenie ruchu w mieście - wyjaśnia Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
W tym roku prace będą prowadzone w wielu rejonach Poznania. Ich wybór jest podyktowany dbałością o stan tras tramwajowych, ale także koniecznością zabezpieczenia miejsc, które będą miały kluczowe znaczenie podczas dużych remontów niezwiązanych bezpośrednio z komunikacją miejską.
Dwie duże naprawy będą dotyczyły: węzła AWF - istotnego dla przejazdu przez most Królowej Jadwigi oraz fragmentu trasy kórnickiej, od mostu św. Rocha do Piotrowa. Trasy tramwajowe na równoległych przeprawach przez Wartę muszą być odpowiednio przygotowane na większy ruch, w momencie kiedy tramwaje nie będą mogły kursować pomiędzy Śródką a Garbarami.
Wśród najpoważniejszych zadań na ten rok jest remont na ulicy Górna Wilda, gdzie w czerwcu będą prowadzone punktowe naprawy torowiska. W trakcie tych prac, podczas długiego czerwcowego weekendu po święcie Bożego Ciała (19-22 czerwca), będzie też naprawiana nawierzchnia na przejeździe drogowym na skrzyżowaniu ulic Hetmańskiej i Rolnej.
W lipcu ekipy remontowe pojawią się na ulicy Kórnickiej. Prace będą prowadzone od mostu św. Rocha do ulicy Piotrowo. Naprawy wymaga dylatacja przy moście oraz torowisko od przystanków Politechnika do mostu św. Rocha. W pierwszym miesiącu wakacji wymieniona zostanie też północna część torowiska na węźle Głogowska- Hetmańska.
Z kolei w sierpniu dwa duże remonty będą dotyczyły węzła Bałtyk (na skrzyżowaniu ulic Roosevelta i Bukowskiej), gdzie nastąpi naprawa rozjazdów i wymiana torowiska na łukach oraz węźle Traugutta (na skrzyżowaniu ulicy Hetmańskiej i 28 Czerwca 1956 r.), gdzie ułożona zostanie nawierzchnia torowa i drogowa na przejeździe.