Jeżeli posłowie przerzucą na samorządy finansowanie ośrodków ruchu drogowego i ustalanie opłat za egzamin, to taka ustawa zostanie zaskarżona - zapowiada marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik. W czwartek Sejm ma zacząć prace nad zmianami w prawie.
Samorządowcom nie podoba się to, że ustawa przerzuca na samorząd odpowiedzialność za płynność finansową Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego.
Umożliwia ich dotowanie, ale nie wskazuje źródeł finansowania. I to - zdaniem marszałka województwa mazowieckiego Adama Struzika - nie jest konstytucyjne.
"Bagatela. 17 milionów złotych trzeba będzie dołożyć. Kolejne przerzucanie odpowiedzialności bez wskazania źródła dochodów" - dodaje.
To samorządy mają ustalać opłatę za egzamin, a przy obecnych kosztach oznaczać to będzie podwyżki.
"Zacznie się, że tak powiem, wolna amerykanka. Różne ceny w różnych województwach. Kto będzie winien, że ceny za egzaminy będą wyższe? Oczywiście samorządy a nie rząd" - twierdzi Adam Struzik.
Szczytem absurdu - według niego - jest ustalanie pensji egzaminatorów przez sejmik wojewódzki. "Teraz radni ustalają pensję tylko jednej osoby na Mazowszu - marszałka i egzaminatorów" - dodaje.
Pod koniec października sejmowa Komisja Infrastruktury pozytywnie zaopiniowała poselski projekt ustawy, dający możliwość przekazywania z budżetu województwa dotacji celowych albo podmiotowych do Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego. Projekt przewiduje też możliwość podniesienia stawek za egzaminy na prawo jazdy.
Chodzi o projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami. Projekt ten został wniesiony przez grupę posłów Prawa i Sprawiedliwości.
"W związku z tym, że część WORD-ów zgłasza problemy z bieżącym finansowaniem swoich zadań, oraz od dłuższego czasu zgłasza postulaty środowiska egzaminatorów (...) przedkładamy projekt ustawy, który wprowadza regulacje dotyczące w szczególności zasad ustalania wynagrodzenia egzaminatorów oraz ustalania wysokości opłat za przeprowadzenie egzaminu państwowego - powiedział uzasadniając projekt poseł Tadeusz Chrzan (PiS).
Dodał, że projektowane zmiany stwarzają nowe możliwości organom założycielskim, czyli samorządom województw, które nadzorują i kontrolują działalność WORD-ów.
Jak powiedział Chrzan, zasady udzielania dotacji określi sejmik województwa w drodze uchwały. Projekt zakłada, że warunki wynagradzania egzaminatorów określone przez sejmik województwa w drodze uchwały nie mogą być mniej korzystne niż dotychczasowe warunki wynagradzania egzaminatorów.
W projekcie przewidziano też, że wysokość opłaty za przeprowadzenie części teoretycznej egzaminu w zakresie uprawnień każdej z kategorii prawa jazdy nie może przekroczyć 50 zł, natomiast za część praktyczną nie może przekroczyć 200 zł za większość kategorii tylko za egzamin na autobus z przyczepą będzie to 250 zł.
Projektowane rozwiązania dają też sejmikom możliwość corocznej korekty opłat w oparciu o wskaźnik inflacji.
Obecnie opłata za egzamin teoretyczny za prawo jazdy na samochód osobowy wynosi 30 zł, a za egzamin praktyczny to 140 zł.