Za trzy miesiące będzie gotowy Dworzec Lublin. Wykonawca ma czas na zakończenie inwestycji do 20 października. Aktualnie stopień zaawansowania prac to blisko 90%, a ich wartość przekroczyła 199,7 mln zł. - informuje lubelski magistrat.

REKLAMA

Zbliżamy się do sfinalizowania tej kluczowej dla miasta i regionu inwestycji - inteligentnego, nowoczesnego obiektu wraz z peronami i nowym układem drogowym. Przyszłe centrum komunikacyjne w jednej części miasta skupi transport miejski oraz pozamiejski autobusowy zintegrowany z komunikacją kolejową. Po zakończeniu prac przez wykonawcę nastąpi etap odbiorów oraz procedura związana z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego. Otwarcie Dworca dla pasażerów będzie możliwe po zakończeniu niezbędnych formalności i uruchomieniu pierwszych funkcjonalności nowego obiektu - mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.

Obecnie prace skupiają się głównie na układaniu nawierzchni placu dworcowego oraz robotach wykończeniowych i instalacyjnych w budynku, m.in. układaniu płytek ściennych i podłogowych, żywicy w garażach oraz robotach malarskich. Wprowadzane są dodatkowe uzgodnienia w zakresie instalacji elektrycznych oraz branży zieleniarskiej.

Budynek dworca

Trzykondygnacyjny budynek dworca będzie miał częściowo użytkowy dach. Zadaszenie obiektu wykonane jest w formie tarasu widokowego z przestrzeniami rekreacyjnymi i wypoczynkowymi. Wejście na dach, znajdujący się na wysokości około 12 m nad poziomem terenu, jest zapewnione za pomocą dwóch klatek schodowych oraz wind, co umożliwi również dostęp osobom o ograniczonej sprawności ruchowej.

Na użytkowym dachu o powierzchni około 6,7 tys metrów kwadratowych znajdują się obszary zielone oraz wydzielona barierkami strefa ogólnodostępna z traktami spacerowymi. Tam zlokalizowany jest też plac zabaw z parkiem linowym o długości około 18 m i wysokości 3 m oraz specjalną nawierzchnią zapewniającą bezpieczną zabawę. Dodatkowo strefa ta zostanie wyposażona w 13 stolików z 4 krzesłami każdy oraz 8 hamaków zapewniających możliwość wypoczynku.

Zarówno użytkowy dach, jak i zadaszenie nad stanowiskami dla autobusów wsparte są na olbrzymich wolnostojących charakterystycznych filarach. Mają one formę wysokich ażurowych kielichów. Te przestrzenne konstrukcje z rur stalowych z jednej strony stanowią architektoniczny wyróżnik i ozdobę budynku, nawiązując swoim stylem do formy ludowych wycinanek, a z drugiej spełniają funkcję użytkową, skrywając piony kanalizacji deszczowej. Na słupach montowane będzie również oświetlenie. W najbliższym czasie przeprowadzone zostaną jego próby, żeby wybrać najbardziej funkcjonalną i efektowną formę iluminacji budynku.

Zadania drogowe na ukończeniu

Od poniedziałku nastąpiła zmiana organizacji ruchu w zakresie postoju końcowego autobusów. Dotychczas pojazdy komunikacji miejskiej stawały na ul. Młyńskiej, a po zmianie na łączniku w zatoce autobusowej. Przystanki pozostały bez zmian. W tym czasie drogowcy wykonają oznakowanie poziome na ul. Młyńskiej.

Finalizowane są też nasadzenia zieleni w pasie drogowym łącznika pomiędzy ul. Gazową a ul. Młyńską. Ponadto wykonawca będzie montował trakcję trolejbusową pod zadaszeniem dworca. Jeśli prace w tym zakresie przebiegną pomyślnie, to z końcem wakacji powinny rozpocząć się odbiory branży drogowej, czyli zmodernizowanych ulic.

Ul. Pocztowa przeszła pełną wymianę konstrukcji jezdni wraz z chodnikami. Wlot ul. Pocztowej do ul. Kunickiego umożliwi ruch autobusów komunikacji miejskiej. Przebudowę przeszła też ul. Młyńska od ronda Sportowców do skrzyżowania z ul. Dworcową. Powstała na niej ścieżka rowerowa wzdłuż chodnika od strony Dworca (na odcinku od ul. Dworcowej do ronda) oraz dodatkowy prawoskręt przy rondzie.

Lubelski dworzec metropolitalny - postęp prac / Miasto Lublin /
Lubelski dworzec metropolitalny - postęp prac / Miasto Lublin /
Lubelski dworzec metropolitalny - postęp prac / Miasto Lublin /
Lubelski dworzec metropolitalny - postęp prac / Miasto Lublin /
Lubelski dworzec metropolitalny - postęp prac / Miasto Lublin /
Lubelski dworzec metropolitalny - postęp prac / Miasto Lublin /
Lubelski dworzec metropolitalny - postęp prac / Miasto Lublin /
Lubelski dworzec metropolitalny - postęp prac / Miasto Lublin /
Lubelski dworzec metropolitalny - postęp prac / Miasto Lublin /
Lubelski dworzec metropolitalny - postęp prac / Miasto Lublin /

Ponadto, by zapewnić jak najwięcej miejsca na perony nowego dworca autobusowego, cofnięto w stronę torów pas ul. Gazowej. Ulica, zakończona placem do zawracania, pozwoli usunąć ruch kołowy z placu Dworcowego. Dodatkowy pas ruchu powstał przy rondzie Sportowców. Dla sprawnego przejazdu pojazdów komunikacji miejskiej będzie rondem turbinowym.

Pomiędzy ul. Gazową a Młyńską powstał zupełnie nowy odcinek drogi wraz z jednostronnym chodnikiem i zatoką postojową dla autobusów. Z kolei Plac Dworcowy, po całkowitym usunięciu ruchu kołowego, stanie się ozdobnym deptakiem połączonym wizualnie oraz funkcyjnie z głównym wejściem do dworca kolejowego.

Przed dworcem PKP powstały zatoki postojowe z miejscami typu Kiss&Ride umożliwiające postój na czas przesiadki pasażera na autobus lub pociąg. Tu także przewidziano postój taksówek.

Architektonicznym przedłużeniem pl. Dworcowego stanie się ul. 1 Maja. Pojawiły się na niej nowe nasadzenia drzew i krzewów, a także 58 miejsc parkingowych i stojaki rowerowe.

Dworzec Lublin w liczbach

  • trzykondygnacyjny budynek,
  • parking podziemny dla 174 samochodów,
  • 122 miejsca postojowe dla autobusów i busów,
  • 53 stanowiska dla autobusów komunikacji dalekobieżnej i regionalnej,
  • 13 stanowisk dla komunikacji miejskiej,
  • 4 stanowiska ładowania autobusów elektrycznych,
  • 166 miejsc postojowych w obiektach Park&Ride,
  • 67 stanowisk postojowych w obiektach Bike&Ride,
  • 11 stanowisk postojowych w obiektach Kiss&Ride,
  • około 6 km wybudowanych/przebudowanych linii trolejbusowych i autobusowych,
  • 1,3 km wybudowanej infrastruktury rowerowej,
  • nasadzenia około 100 nowych drzew oraz ponad 31 tys. krzewów, pnączy, bylin i traw ozdobnych.