W poniedziałek zmienią się trasy wielu linii autobusowych w Lublinie. Niektóre linie zostaną zlikwidowane, inne dotrą znacznie dalej niż obecnie

Wśród zmian są nawet tak duże, jak przełożenie połowy trasy z północy na południe miasta. Taka rewolucja czeka linię 4, która zamiast do Elizówki dojedzie przez nowy dworzec nad zalew. W zamian do Elizówki wysłana zostanie linia 18.

Zaplanowane na 2 września zmiany dobrze widać z perspektywy pętli i konkretnych ulic.

Żeglarska

Na Żeglarskiej trasę będzie kończyć nie tylko skierowana tutaj linia 4, ale też linia 6 wydłużona na stałe z ul. Romera oraz linia 34 wydłużona od dworca. Dwie inne linie, które zajeżdżają na pętlę przy Żeglarską, będą mieć wydłużone trasy.

Mowa o linii 25, która nie będzie kończyć trasy obok ronda Lubelskiego Lipca ‘80, ale pojedzie dalej przez Zamojską, Lubartowską, al. Tysiąclecia, Lwowską, Kalinowszczyznę, al. Andersa, Mełgiewską, Gospodarczą, Hutniczą, al. Witosa, Grygowej i Pancerniaków do przystanku Pancerniaków Felicity.

Drugą linią, która z Żeglarskiej powiezie nas znacznie dalej niż dotychczas, jest linia 8. Jej trasa nie będzie się już kończyć na Okopowej. “Ósemka" ma skręcać wcześniej w Lipową, dalej jechać przez Al. Racławickie, al. Długosza, Popiełuszki, al. Sikorskiego, Ducha, Poligonową, Bohaterów Września i Zelwerowicza do Poligonowej.

Jednocześnie pętla przy Żeglarskiej traci likwidowaną linię 1

Os. Poręba

Nie znika stąd żadna linia, ale dwie pojadą inną trasą.

Nieznacznie zmieni się trasa linii 160, która nie będzie zajeżdżać na os. Widok.

Bardziej zmieni się trasa linii 13. Po pierwsze: ma zajeżdżać na os. Widok. Po drugie: nie przejedzie przez Krakowskie Przedmieście (w obie strony ma kursować przez Okopową). Po trzecie: na Czechowie będzie skręcać z al. Kompozytorów Polskich w ul. Elsnera (czyli nie dowiezie nas na Skrzypcową ani pod Orfeusza). Po czwarte: nie pojedzie przez ul. Choiny, tylko przez Związkową do pętli przy Węglarza, która będzie nowym przystankiem końcowym linii 13.

Os. Widok

Na tej pętli zajdzie w poniedziałek bardzo dużo zmian. Zniknie stąd linia 11, która będzie zlikwidowana

Nie będzie tu zajeżdżać linia 160, bo urzędnicy postanowili, że trolejbusy będą jechać prosto przez ul. Jana Pawła II. W zamian na Widok ma zajeżdżać linia 13.

Od 2 września na Widoku nie wsiądziemy już w linię 32, która na rondzie obok ZUS nie skręci już w lewo w ul. Filaretów, tylko pojedzie prosto przez Zana i Wojciechowską na Lipniak.

Zabrana z Lipniaka linia 39 zostanie skierowana na Widok, gdzie będzie mieć przystanek początkowy i końcowy.

Linia 44 pojedzie z Widoku zmienioną trasą. Dzisiaj kursuje przez ul. Jana Pawła II i Nadbystrzycką. Od poniedziałku ma jeździć przez ul. Filaretów i Zana do Nadbystrzyckiej, dalej obecną trasą.

Linia 45, która wciąż będzie zajeżdżać na Widok, będzie kursować inną trasą. Nie dotrzemy nią już na ul. Krochmalną. Autobusy będą skręcać z ul. Jana Pawła II w Nadbystrzycką, a potem z Nadbystrzyckiej w Muzyczną.

Os. Paderewskiego

Z tej pętli w poniedziałek znikną dwie linie autobusowe. Pierwszą z nich jest linia 13, która zostanie skierowana do ul. Węglarza. Drugą jest linia 18, którą wysłano na Elizówkę. Obsługę kursów wariantowych przez ul. Bursaki przejmie linia 17.

Poligonowa

Linia 4 pojedzie zmienioną trasą. Przez Zelwerowicza, Bohaterów Września, Poligonową, Ducha, al. Sikorskiego do ronda Honorowych Krwiodawców, dalej Al. Racławickimi, Lipową, al. Piłsudskiego, przez Dworzec Lublin, Krochmalną, Diamentową i Zemborzycką do Żeglarskiej.

Na Poligonowej pojawi się linia 8. Ma kursować przez Zelwerowicza, Bohaterów Września, Poligonową, Ducha, al. Sikorskiego, Popiełuszki, al. Długosza, Al. Racławickie, Lipową, a dalej dotychczasową trasą przez Narutowicza, Nadbystrzycką, Janowską, Żeglarską i Krężnicką do Zemborzyc Górnych. Wybrane kursy, jak dotąd, będą wydłużone do Krężnicy Jarej.

al. Długosza

Na przystanku przy Ogrodzie Saskim (mowa o bocznym wejściu) nie będą się już zatrzymywać jadące na Czechów autobusy linii 15 i 55. Pasażerowie będą musieli przejść na przystanek na Al. Racławickich przy szkole. Ten sam, z którego jadą trolejbusy w stronę ronda.

Linie 15 i 55 nie będą skręcać z Al. Racławickich w al. Długosza, tylko dalej, w ul. Poniatowskiego, gdzie staną na przystanku wykorzystywanym dotychczas wyłącznie przez linię 303 (czyli dawną 46).

Przez al. Długosza nie przejedzie także linia 4, która ma kursować tak, jak siódemka, czyli przez Aleje Racławickie do ronda Honorowych Krwiodawców i dalej al. Sikorskiego.

Z przystanku na al. Długosza przy Ogrodzie Saskim odjedziemy wyłącznie na Sławin (liniami 2 i 8), liniami 12, 13, 44 i 74 w stronę Czechowa.

ul. Popiełuszki

Nie będzie tędy kursować linia 4. W zamian pojawi się linia 8, która pojedzie przez Lipową. Jedyną linią zapewniającą dojazd w rejon targowiska przy Ruskiej będzie “dwójka".

Narutowicza

Na przystanku “Muzyczna 02" nie wsiądziemy w linię 153, która będzie skierowana przez ul. Muzyczną.

al. Piłsudskiego

Z tej arterii znikną linie 30 i 153, obie skierowane będą przez ul. Muzyczną.

Zlikwidowane linie:

1, 11, 904.

Te linie zmienią swoje trasy

4: Pojedzie z Poligonowej przez Zelwerowicza, Bohaterów Września, Ducha, Sikorskiego, rondo Honorowych Krwiodawców, Al. Racławickie, Lipową, al. Piłsudskiego, Dworzec Lublin, Krochmalną, Diamentową, Zemborzycką do Żeglarskiej.

6: Wydłużona od Romera do Żeglarskiej.

8:  Z Narutowicza skręci w Lipową, dalej pojedzie Al. Racławickimi, al. Długosza, ul. Popiełuszki, al. Sikorskiego, Ducha, Poligonową, Bohaterów Września, Zelwerowicza do Poligonowej.

13: Nowa trasa: Węglarza, Związkowa (wybrane kursy przez Bursaki), Elsnera, al. Kompozytorów Polskich, Koncertowa, Kosmowskiej, Północna, Ducha, al. Sikorskiego, ul. Popiełuszki, al. Długosza, Al. Racławickie, Lipowa, Okopowa, Narutowicza, pl. Wolności, Bernardyńska, Zamojska, Lubelskiego Lipca ‘80, Dworzec Lublin, Krochmalna, Jana Pawła II, os. Widok, Jana Pawła II, Granitowa, os. Poręba.

14: Zmiana przystanku końcowego z Węglinek na Węglin Wróbla.

15: W stronę Czechowa nie pojedzie przez al. Długosza, tylko na wprost Al. Racławickimi, skręci nieco później, w ul. Poniatowskiego.

17: Wybrane kursy przez Bursaki.

18: Dwie ważne zmiany.

Zmiana przystanku końcowego z os. Paderewskiego na Elizówka Giełda (wariantowe kursy do pętli Elizówka oraz Dys Wąwozowa). Z Al. Spółdzielczości Pracy nie skręci w Związkową, pojedzie prosto w stronę Elizówki.

Na drugim końcu trasy wybrane kursy będą wydłużone do pętli Smugi oraz Majdan Krasieniński Sklep. Do tych pętli nie dotrze już linia 30.

25: Wydłużona od Fabrycznej przez Zamojską, Wyszyńskiego, Królewską, Lubartowską, al. Tysiąclecia, Lwowską, Kalinowszczyznę, al. Andersa, Mełgiewską, Gospodarczą, Hutniczą, al. Witosa, Grygowej i Pancerniaków do końcowego Pancerniaków Felicity.

26: Zmiana przystanku końcowego z Węglinek na Węglin Wróbla

29: Podstawowym przystankiem końcowym na Czechowie staje się Paderewskiego. Do pętli Choiny dojadą wybrane kursy.

30: Duża zmiana trasy. Z Dworca Lublin autobusy tej linii pojadą przez Muzyczną, Głęboką, Filaretów, Zana, al. Kraśnicką, al. Warszawską do Zbożowej. Nie będzie kursów do Smug i Krasienina.

32: Wycofana z Widoku, wysłana na Lipniak. Trasa od Daszyńskiego do ZUS pozostaje bez zmian. Obok ZUS autobus nie skręci w lewo, pojedzie prosto przez Zana do Wojciechowskiej i dalej na Lipniak.

34: Trasa wydłużona od Dworca Lublin przez Krochmalną, Diamentową, Romera, Nałkowskich do Żeglarskiej.

37: W obu kierunkach pojedzie przez Willową, Ducha i al. Sikorskiego.

39: Z ul. Jana Pawła nie skręci w ul. Filaretów w prawo, ale w lewo i zakończy kurs na pętli os. Widok.

44: Z os. Widok pojedzie do Nadbystrzyckiej przez Filaretów i Zana.

45: Nie pojedzie przez Krochmalną. Z Jana Pawła II skręci w lewo w Nadbystrzycką, następnie w Muzyczną.

55: W stronę Czechowa nie pojedzie przez al. Długosza, tylko na wprost Al. Racławickimi, skręci nieco później, w ul. Poniatowskiego.

70: Zmiana trasy w dni powszednie. Felin Kalinówka (wybrane kursy z pętli Felin), Franczaka “Lalka", Doświadczalna, Witosa, Grygowej, Pancerniaków (wybrane kursy przez Plewińskiego i Braci Krausse), Grenadierów, Rataja, Brzegowa (wybrane kursy przez przystanek Brzegowa wiadukt), Vetterów, Moritza, Krępiecka, Witosa, Doświadczalna (wybrane kursy skończą na pętli Felin), Franczaka “Lalka", Felin Kalinówka.

153: Trolejbusy nie będą skręcać z Głębokiej w Narutowicza i dalej al. Piłsudskiego. Pojadą na wprost przez Muzyczną do Dworca Lublin, dalej przez Lubelskiego Lipca ‘80, pl. Bychawski, Wolską, Drogę Męczenników Majdanka, Dekutowskiego, Grygowej do Pancerniaków. Trasa obowiązuje w obu kierunkach, czyli podczas kursów na Węglin też nie przejedziemy obok stadionu żużlowego i wodociągów.

160: Nie będzie zajeżdżać na os. Widok.

922: Wycofany kurs wariantowy z os. Borek.