Ul. Jana Pawła II jest najbardziej niebezpieczną z dróg w Lublinie - wynika z corocznego raportu drogówki. Właśnie tu wydarzyło się najwięcej wypadków. Także tych z udziałem pieszych. Jak jest na innych ulicach?

5 osób nie żyje, 152 zostały ranne - tyle że katastrofa była rozciągnięta na cały rok podsumowany właśnie przez lubelską policję. W 2024 r. odnotowała ona 142 wypadki drogowe i niemal 4800 kolizji. 

Najwięcej wypadków zdarzyło się na ul. Jana Pawła II. Na drugim miejscu jest al. Solidarności, a dalej ul. Kunickiego, Al. Racławickie, al. Andersa, al. Kraśnicka, al. Smorawińskiego, Diamentowa, Zemborzycka, Filaretów, Lubartowska i al. Unii Lubelskiej.

Za “najbardziej zagrożone wypadkami" policja uznaje skrzyżowanie al. Smorawińskiego z ul. Szeligowskiego, skrzyżowanie Diamentowej z Wrotkowską, ul. Jana Pawła II z ul. Filaretów oraz al. Andersa z ul. Lwowską.

Tylko jedno ze wspomnianych skrzyżowań powtarza się na liście “najbardziej zagrożonych kolizjami". Tu przoduje skrzyżowanie rondo pod Zamkiem, czyli rondo Dmowskiego. W zeszłym roku odnotowano tutaj 43 kolizje na skrzyżowaniu al. Unii Lubelskiej z al. Tysiąclecia oraz 20 na skrzyżowaniu ul. Lwowskiej z al. Tysiąclecia. 

Na drugim miejscu (41 kolizji) jest “rondo z pniakiem", czyli rondo 100-lecia KUL będące skrzyżowaniem al. Solidarności z ul. Mazowieckiego. W wykazie jest też skrzyżowanie Wrotkowskiej z Diamentową, skrzyżowanie Dolnej 3 Maja z al. Solidarności, rondo na przecięciu ul. Jana Pawła II i Filaretów, skrzyżowanie ul. Jana Pawła II z Nadbystrzycką. Listę zamykają skrzyżowania al. Kompozytorów Polskich z Północną oraz Lubomelskiej z al. Solidarności.

Dalsza część artykułu pod materiałem video:

Miejsca niebezpieczne dla pieszych

Dla pieszych najbardziej niebezpieczne okazały się oznakowane przejścia przez ul. Jana Pawła II, gdzie na pasach ranne zostały cztery osoby. Pod tym względem niebezpiecznie było też na al. Andersa, ul. Filaretów i ul. Kunickiego.

Do 31 wypadków doszło dlatego, że kierujący nie ustąpili pierwszeństwa pieszym na oznakowanym przejściu. Tymczasem piesi zostali uznani sprawcami zaledwie 5 wypadków. 

Trzy wypadki zostały spowodowane przez pieszych, którzy wtargnęli przed nadjeżdżający pojazd. Jeden pieszy wszedł na jezdnię zza przeszkody, a jeden wkroczył na przejście przy czerwonym świetle. To ostatnie zdarzenie było jedynym w 2024 r. śmiertelnym wypadkiem spowodowanym przez pieszego i zarazem jedynym śmiertelnym wypadkiem z udziałem pieszych.

Ilu pijanych kierowców zatrzymano w Lublinie?

W samym Lublinie policja zatrzymała w zeszłym roku 520 nietrzeźwych kierowców. Niemal 200 osobom zatrzymano prawo jazdy za przekroczenie o ponad 50 km/h dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym.

W ciągu roku policja przyłapała 361 osób kierujących bez prawa jazdy oraz 22 osoby prowadzące pojazd, którego nie obejmowało ich prawo jazdy. Drogówka stwierdziła też 88 przypadków naruszenia sądowego zakazu kierowania pojazdami oraz złapała 52 kierowców, którzy nie zastosowali się do decyzji o cofnięciu uprawnień.