Niemal 9-metrowa tarcza TBM Faustyna wyszła na powierzchnię ziemi i czeka na przeniesienie na torami kolejowymi - tak wygląda kolejny etap budowy tunelu kolejowego, który połączy dworzec Łódź Fabryczna ze stacjami: Łódź Kaliska i Żabieniec. To będzie pierwsza tego typu operacja w Polsce. Tarcza ma być przeniesiona dziś w nocy.
Budowa podziemnego połączenia Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec weszła w kolejny etap.
Od dziś mniejsza maszyna TBM będzie przenoszona nad torami linii Łódź - Łowicz do komory przy ul. Żniwnej, skąd rozpocznie drążenie trzeciego tunelu jednotorowego w Łodzi. Inwestycja otworzy aglomerację łódzką na nowe połączenia dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne.
W nocy (19/20 stycznia) rozpocznie się operacja przenoszenia pierwszych elementów TBM Faustyny, która wydrążyła drugi jednotorowy tunel podziemnej trasy średnicowej pod Łodzią (od przystanku Koziny w stronę stacji Żabieniec), po czym zatrzymała się w komorze technologicznej na ul. Skarpowej.
Wydobycie z komory potężnej maszyny o wadze 650 ton wymaga podzielenia jej na 11 elementów, które następnie będą pojedynczo umieszczane na wcześniej przygotowanej platformie przy linii kolejowej. Stąd, elementy tarczy wraz z pojazdami do wywozu ziemi z tunelu będą przenoszone nad torami linii kolejowej nr 15 do komory startowej na ul. Żniwnej.
Do realizacji zadania użyte zostaną specjalistyczne żurawie o udźwigu 650 ton i 550 ton. W pierwszej kolejności przeniesiony zostanie tzw. płaszcz tarczy o wadze 55 ton.
W kolejnych etapach transportowane będą pozostałe części TBM. Po przerzuceniu na drugą stronę torów każda z części przejdzie szczegółową inspekcję.
Później elementy zostaną umieszczone w komorze startowej na ul. Żniwnej na specjalnie przygotowanej kołysce i ponownie zmontowane.
Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video
W drugiej połowie lutego rozpocznie się drążenia trzeciego z 4 jednotorowych tuneli w kierunku przystanku Łódź Koziny. W 2024 roku TBM Faustyna wybuduje jeszcze czwarty tunel z Kozin do komory przy Al. Unii Lubelskiej.
Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego - stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne - na osi wschód - zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ - południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).
Więcej informacji o projekcie znajdziecie tutaj. Zakończenie inwestycji zaplanowano na koniec 2025 roku.
Priorytetem PLK S.A. pozostaje realizacja prac na ważnym społecznie projekcie z obecnym wykonawcą robót z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa. Jest to projekt niezwykle skomplikowany, wykonywany pod centrum miasta i w trudnym terenie.
Przedsięwzięcie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ponad 1,8 mld zł netto jest współfinansowane z POIiŚ.